اثر فرکانس های مختلف تحریک مغناطیسی مغز (TMS) بر اکتساب تشنج های ناشی از کیندلینگ شیمیایی در موش های صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تحریک مغناطیسی مغز(rTMS) می تواند تحریک پذیری نورونهای کورتکس مغز را تغییر دهد. تحریک غیر تهاجمی مغز انسان، یک توالی پیچیده از رویدادها با اثرات پیاپی مهاری و تحریکی را به دنبال دارد. عموما فرکانس های پایین (کمتر از 1 هرتز) مهاری اند و فرکانس های بالا تحریک پذیری کورتکس را افزایش می دهند. در تحقیق حاضر اثرات فرکانس های مختلف rTMS بر تشنجات ناشی از کیندلینگ شیمیایی پنتیلن تترازول (PTZ) مورد بررسی قرار گرفته است.
روش ها
حیوانات در طی 4 هفته (سه تزریق در هفته) تحریک تشنج زا (PTZ) را دریافت کردند. برای بررسی اثر rTMS، بر روند اکتساب کیندلینگ حیوانات 30 دقیقه بعد از تزریق PTZ، rTMS با فرکانس های 25/.، 1 و 5 هرتز در شدت برابر با استانه حرکتی حیوان به مدت 4 ثانیه (4 دفعه با فاصله زمانی 10 ثانیه) دریافت کردند. رفتار حیوان به مدت 20 دقیقه پس از هر تزریق PTZ بررسی و حداکثر مرحله رفتاری تشنج، مدت زمان تاخیر مراحل 2، 4 و 5 و طول دوره تشنج مرحله 5 در هر مورد ثبت شد. اثر فرکانس های مختلف rTMS بر پارامترهای فوق در روند القای کیندلینگ بررسی شد. حیوانات به مدت 4 هفته با تزریق PTZ کیندل شدند.
یافته ها
اعمال rTMS در فرکانس25/. هرتز حد اکثر مرحله رفتاری مشاهده شده را نسبت به گروه کنترل به طور معنی دار کاهش و در فرکانس 5 هرتز افزایش داد. نتایج نشان داد rTMS در فرکانس 25/0 هرتز زمان تاخیر مرحله 4 و5 تشنج را افزایش داد ودر فرکانس 5 هرتز آنها را کاهش داد. rTMS درفرکانس 25/. هرتز مدت تشنج مرحله 5 را با طور معنی داری کاهش و در فرکانس 5 هرتز آن را افزایش داد.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد فرکانس های پایین rTMS نقش تعیین کننده در بروز اثرات ضد تشنجی و ضد صرعی دارد. اعمال rTMS بر روند کیندلینگ در فرکانس 25/. و 1 هرتز اثرات مهاری و در فرکانس 5 اثر تحریکی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p516124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!