اثر ورزش اجباری تردمیل بر تقویت طولانی مدت (LTP) در شکنج دندانه دار هیپوکامپ در موش های صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات نشان داده اند که ورزش عملکردهای شناختی را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال با توجه به اینکه ورزش می تواند بصورت اختیاری و یا اجباری در مطالعات حیوانی بکار رود و اینکه بیشتر نتایج موجود در مورد اثرات ورزش بر یادگیری و حافظه مربوط به پروتکول ورزش اختیاری است، تاثیرات ورزش و بخصوص ورزش اجباری بر روی یادگیری و حافظه هنوز مورد بحث می باشد. این مطالعه قصد دارد اثرات ورزش با دستگاه تردمیل را روی تقویت طولانی مدت (LTP) در شکنج دندانه دار در موشهای صحرایی بررسی نماید.
روش ها
پروتکول ورزش از نوع ورزش با شدت متوسط بوده که شامل دویدن بر روی دستگاه تردمیل با شیب صفر درجه و سرعت m/min 17 به مدت 40 دقیقه در روز، در تمام ایام هفته، برای مدت 12 هفته می باشد. پتانسیل میدانی پس سیناپسی تحریکی (fEPSP) بدنبال تحریک تتانیک (400 هرتز) مسیر Perforant pathway در ناحیه شکنج دندانه دار ثبت گردید.
یافته ها
شاخصهای پاسخهای ثبت شده شامل، دامنه پتانسیلهای تجمعی میدانی و شیب پتانسیل پس سیناپسی تحریکی میدانی، در گروه ورزش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری را نشان داد. ولی منحنی های تحریک-پاسخ (I/O) در ناحیه شکنج دندانه دار که قبل از القاء LTP اندازه گیری شد، تفاوت معنی داری را میان گروه ها نشان نداد.
نتیجه گیری
این نتایج پیشنهاد کننده این موضوع است که استرس متناوبی که بدلیل اعمال شوک الکتریکی برای وادار کردن حیوان به دویدن در ورزش تردمیل وارد می گردد، با تاثیر بر انتقال سیناپسی باعث آسیب القاء LTP در شکنج دندانه دار شود. بنابراین این آزمایش نشان می دهد که ورزش تردمیل بصورت طولانی مدت می تواند یادگیری و حافظه را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p516125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!