بررسی بروز انکو پروتئین TP53در کارسینوم موکواپی درموئید غدد بزاقی و ارتباط آن با Grading

پیام:
چکیده:
مقدمه
موکواپیدرموئید کارسینوما شایعترین بدخیمی غدد بزاقی است. این تومور از پتانسیل بیولوژیک متنوعی برخوردار است، لذا آن را به دو گروه یکی با رفتار بدخیم و دیگری با رفتار خوش خیم و پیش آگهی خوب تقسیم می کنند. در این مطالعه سعی شده است میزان بروز انکوپروتئین TP53به عنوان فاکتور مهم ژنتیک در چرخه سلولی و ارتباط آن با گریدهای مختلف موکواپیدرموئید کارسینوما مورد بررسی قرار گیرد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تحلیلی گذشته نگر، 22 نمونه بلوک پارافینی موکواپیدرموئید کارسینوما گردآوری و به روش H&Eرنگ آمیزی شد. سپس هر نمونه با اتکاء به معیارهای هستیولوژیک، درجه بندی گردید و در سه گروه Low grade، Intermediate gradeو High gradeدسته بندی شد. از هر بلوک برش جدید تهیه و به روش ایمونوهیستوشیمی TP53رنگ آمیزی شد و تحت بررسی قرار گرفت. سپس ارتباط مابین دو روش از نظر آماری به روش Kendall تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 7 نمونه از بافت غدد بزاقی نرمال بعنوان گروه کنترل انتخاب شد.
یافته ها
تمامی نمونه های گروه شاهد از نظر TP53منفی و % 2/68 گروه موکواپیدرموئید کارسینوما مثبت ارزیابی شد. و ارتباط معنی داری بین گرید هیستولوژیک تومور و میزان رنگ پذیری TP53مشاهده شد.
نتیجه گیری
به موازات افزایش درجه هیستولوژیک کارسینوم موکواپیدرموئید غدد بزاقی، میزان و شدت بروز مارکر TP53افزایش می یابد و می توان از این تکنیک در تعیین رفتار بیولوژیک تومور و پیش آگهی بیمار استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p516160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!