بررسی طول مرحله سوم زایمان های تک قلو در زایشگاه شبیه خوانی کاشان طی سال های 1385-1384

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مرحله ی سوم زایمان خطرناک ترین مرحله ی زایمان است، زیرا در صورت طولانی شدن خطر خون ریزی پس از زایمان مادر را تهدید می کند. لذا با توجه به اهمیت ویژه این مرحله از زایمان و تناقضات موجود در مورد عوامل مرتبط، تحقیق حاضر به منظور تعیین طول مرحله ی سوم زایمان و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به شکل مقطعی بر روی 1000 مورد از زایمان های انجام شده در بیمارستان شبیه خوانی کاشان طی سال های 1385-1384 که به صورت پی در پی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. معیارهای ورود به پژوهش حاملگی تک قلو با زایمان طبیعی و سن حاملگی بیشتر از 20 هفته در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسش نامه و ساعت ثانیه شمار بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماریc2، OR و CI استفاده گردید.
نتایج
در این پژوهش میانگین و میانه ی مرحله ی سوم زایمان به ترتیب 03/6 و 5 دقیقه به دست آمد. همچنین یافته ها نشان داد که بین تعداد زایمان (04/0p=)، تحریک زایمان با اکسی توسین (002/0p=)، بی دردی با پتیدین (008/0 p=) و درناژ بند ناف جهت اداره مرحله سوم (001/0p<) با طول مرحله سوم ارتباط آماری معنی داری وجود دارد، لیکن با سابقه ی سقط، سن حاملگی، تزریق اکسی توسین جهت اداره ی مرحله ی سوم، وزن و جنس نوزاد ارتباط معنی داری دیده نشد.
نتیجه گیری
تحریک زایمانی، بی دردی طی زایمان و درناژ بند ناف از عوامل طولانی شدن مرحله ی سوم زایمان و افزایش تعداد زایمان از عوامل مرتبط با کوتاهی آن شناخته شد. جهت پیشگویی و پیشگیری از مخاطرات مرحله ی سوم زایمان، توجه به این عوامل توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p517832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!