بررسی کارآیی روش Zeta در جداسازی اسپرم های با مورفولوژی و ساختار کروماتین طبیعی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

جداسازی اسپرم های بالغ با مورفولوژی و ساختار کروماتین طبیعی برای انجام تکنیک های کمک باروری لازم می باشد. در حال حاضر، متدهای مختلفی برای جداسازی اسپرم بالغ وجود دارد. یکی از این متدها، انتخاب اسپرم های بالغ بر اساس شارژ الکتریکی غشاء است. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر پتانسیل Zeta در جداسازی اسپرم های بالغ با مورفولوژی و ساختار کروماتین طبیعی می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی – تحلیلی مایع منی از 70 زوج نابارور مراجعه کننده به مرکز باروری و ناباروری اصفهان جمع آوری شد. آنالیز مایع منی بر اساس معیار سازمان جهانی بهداشت (WHO) صورت گرفت. از باقیمانده نمونه برای انجام روش Zeta استفاده شد. سپس مورفولوژی، کمبود پروتامین و فراگمنتاسیون DNA به ترتیب با استفاده از رنگ آمیزی پاپانیکولائو، رنگ آمیزی CMA3 (Chromomycin A3) و تست SCD(Sperm chromatin dispersion) انجام گرفت. نتایج گروه Zeta با کنترل مقایسه و با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی و t زوجی تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین مورفولوژی غیرطبیعی، درصد کمبود پروتامین و نیز درصد فراگمنتاسیون DNA به ترتیب در گروه کنترل 37/7±19/88، 34/17±17/67، 65/8±87/32 و در گروه Zeta 26/10±17/80، 20/18±40/58، 64/8±19/18 می باشد. گروه Zeta بطور معنی داری باعث جداسازی اسپرم ها از نظر مورفولوژی، سلامت DNA و محتویات پروتامین طبیعی نسبت به گروه کنترل می شود (05/0>P).

نتیجه گیری

با استفاده از روش Zeta می توان اسپرم های بالغ با مورفولوژی، محتوی پروتامین طبیعی و DNA سالم را جدا کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p518782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!