الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی ارگانیسم های عامل عفونت ادراری در بیماران مبتلا به آسیب نخاعی به روش E-TEST

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت ادراری و پیدایش ارگانیسمهای مقاوم از علل شایع مرگ و میر در بیماران مبتلا به آسیب نخاع می باشد. تجویز بی رویه انواع آنتی بیوتیکها سبب افزایش این مقاومت می شود. در این مطالعه حساسیت آنتی بیوتیکی ارگانیسم های جدا شده از نمونه ادرار بیماران آسیب نخاعی مبتلا به عفونت ادراری بررسی قرار گرفته شده است.
مواد و روش کار
در این مطالعه مقطعی در سال های 1385-1384، 145 بیمار مرد مبتلا به آسیب نخاع که با تب و علائم سیستمیک یا علائم تحریک ادراری به بیمارستان الزهرا اصفهان مراجعه کردند و قادر به تخلیه مثانه به روش طبیعی نبودند مورد بررسی قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسشنامه، نمونه ادرار هر فرد بر اساس روش تخلیه مثانه، تهیه و جهت آنالیز و کشت ارسال شد. بیمارانی که در یک ماه ا خیر از آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند ازمطالعه خارج شدند. MIC (Minimal Inhibitory Concentration) 7 آنتی بیوتیک مختلف بر روی ارگانیسمها به روش E-Test مشخص گردید. تحلیل آماری توسط نرم افزار5 whonet صورت گرفت.
یافته ها
میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 2±1/44 بود. شیوع ارگانیسمهای رشد یافته در کشت به ترتیب 3/53% اشریشیاکولی، 20% کلبسیلا، 1/9% انتروکوک، 3/8%سودومونا آئروژینوزا، 8/0% پروتئوس، 5/2% سراشیا، 1/4% استافیلوکوک اورئوس و 6/1% استافیلوکوک اپیدرمیدیس بود. بر اساس نتایج حاصل از حساسیت ارگانیسمهای جدا شده، بیشترین حساسیت اشریشیاکولی و کلبسیلا به آمیکاسین، سودومونا به آمیکاسین و سفتازیدیم،انتروکوک،استافیلوکوک اورئوس واپیدرمیدیس به وانکومایسین مشاهده گردید. پروتئوس و سراشیا به آمیکاسین، سفتریاکسون، سفتازیدیم و سیپروفلوکساسین 100% حساس بودند. حساسیت به سیپروفلوکساسین در میان ارگانیسم های گرم منفی جدا شده بیشتر از سفتریاکسون بود و همه آنها 100% به ایمی پنم حساس بودند. بیشترین میزان مقاومت در میان ارگانیسمهای گرم منفی به کوتریموکسازول ودر انتروکوک و استافیلوکوکهای جدا شده به آمیکاسین مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به خطر افزایش عفونت ادراری با ارگانیسمهای مقاوم به علت مصرف آنتی بیوتیکهای مختلف به صورت تجربی در بیماران آسیب نخاع، تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی نقش مهمی در درمان صحیح این بیماران و جلوگیری از مصرف بی رویه آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف و درنتیجه جلوگیری از افزایش مقاومت میکروبی و کاهش هزینه های این بیماران خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
305
لینک کوتاه:
magiran.com/p520415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!