بررسی تاثیر امواج نشتی از اجاق میکروویو بر میزان تستوسترون سرم موش صحرایی نر بالغ و نابالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از زمان کشف امواج پرفرکانس و به کارگیری آنها در صنایع مختلف همواره اثرات سوء آنها در سلول های زنده مورد توجه محققین بوده است. گسترش اختلالات تولید مثلی امکان مرتبط بودن استفاده از امواج میکروویو را با این اختلالات مطرح نموده است. بیضه ها یکی از بافت های فعال بدن می باشند که می توانند تحت اثر این امواج قرار گیرند و از طرفی سن فرد در زمان مواجه شدن با این امواج می تواند بر میزان اثرات نقش مهمی داشته باشد. لذا هدف این تحقیق بررسی تاثیر امواج نشتی از اجاق میکروویو بر میزان هورمون تستوسترون مترشحه از بیضه ها در موش صحرایی در دو مقطع سنی بالغ و نابالغ می باشد.

روش بررسی

برای این تحقیق 18 موش بالغ (سن حدود دو ماه) و 18 موش نابالغ (سن حدود یک ماه) مورد استفاده قرار گرفت. هر گروه سنی نیز به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه های آزمایش روزانه سه نوبت و هر بار سی دقیقه در مدت دو ماه در مجاورت دستگاه مایکروفر با فرکانس 2450 مگاهرتز قرار گرفتند. گروه های کنترل نیز در شرایط مساوی از نظر نور و دما در محیط آزمایشگاه نگهداشته شدند. در پایان دوره با خون گیری از قلب، سرم تهیه و با استفاده از روش RIA میزان تستوسترون سرمها اندازه گرفته شد و اطلاعات حاصل با استفاده از تست T از نظر آماری مقایسه گردید.

نتایج

نتایج نشان داد میانگین تستوسترون سرم ها در گروه های نابالغ کمتر از گروه کنترل می باشد ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. در حالی که در گروه های بالغ میانگین تستوسترون در گروه آزمایش به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل می باشد(05/0 < P).

نتیجه گیری

امواج میکروویو نشتی از اجاق میکروفر سبب کاهش تولید تستوسترون در موشهای بالغ گردید، که این کاهش می تواند به دلیل اثر مستقیم بر سلولهای لیدیگ بیضه یا اثر غیر مستقیم بر هیپوفیز و هیپوتالاموس باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p520456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!