بررسی میزان صدمات پرینه در مادران نخست زا با اپی زیاتومی رایج و انتخابی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اپی زیاتومی و پارگی ها صدمات شایع پرینه در زنان نخست زا هستند و رایج ترین برش جراحی در مامائی می باشد. هیچ مدرک محکم علمی در تایید اپی زیاتومی رایج وجود ندارد و توصیه شده است. اپی زیاتومی به صورت انتخابی و براساس موارد لزوم مادری و جنینی انجام شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان صدمات پرینه در مادران نخست زا با اپی زیاتومی رایج و انتخابی انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه از نوع کار آزمائی بالینی تصادفی در بیمارستان شهید مدرس کاشمر سال 1382بر روی 100 خانم نخست زای 3517 ساله با شروع خودبخودی زایمان انجام شد. واحدهای پژوهش ابتدا به صورت مبتنی بر هدف انتخاب و سپس به روش تخصیص تصادفی در دو گروه با اپی زیاتومی رایج و انتخابی قرار گرفتند، همه زایمانها توسط پژوهشگر انجام گردید. اما تعیین میزان صدمات پرینه توسط کمک پژوهشگر که از گروه مادران اطلاع نداشت، صورت گرفت. ابزار جمع آوری داده ها فرمهای مصاحبه و مشاهده، و مقیاس سنجش قدرت عضلات کف لگن بودند.. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای آماری تی دانشجوئی، کای دو، من ویتنی و فیشر با استفاده از نرم افزار آماری SPSSبا ضریب اطمینان 95% صورت گرفت.
نتایج
براساس نتایج این پژوهش 12 نفر (24درصد) در گروه انتخابی و 50 نفر (100درصد) در گروه رایج، اپی زیاتومی شدند (0001/0p<). به طورکلی صدمات پرینه در گروه انتخابی 62 درصد و در گروه رایج 100 درصد بود که از نظر آماری تفاوت معنی دار وجود داشت (0001/0 P<). در این مطالعه دو گروه از نظر متغیرهای موثر بر صدمات پرینه همگن بودند.
نتیجه گیری
انجام اپی زیاتومی به صورت انتخابی سبب کاهش صدمات پرینه می شود که می تواند به عنوان روشی ایمن و با صرف وقت و هزینه کمتر جایگزین اپی زیاتومی رایج شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p522291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!