بررسی جنس و گونه باسیل های گرم منفی غیرتخمیری در بیماران بستری

چکیده:
مقدمه
باسیل های گرم منفی غیرتخمیری گروهی از باکتری ها با شاخص پراکندگی وسیع در طبیعت هستند که گرچه بیماری زایی کمی دارند ولی قادرند بخصوص در بیماران واجد عوامل خطرساز و نقص دستگاه ایمنی، سبب بروز عفونت شدید در دستگاه های مختلف شوند.
هدف
1- تعیین شیوع باسیل های گرم منفی غیر تخمیری در کل نمونه های بالینی 2- تعیین فراوانی جنس و گونه این باکتری ها 3- بررسی ارتباط فراوانی جنس و گونه باکتری ها با نوع نمونه بالینی.
مواد و روش ها: در بررسی 11 ماهه بر نمونه های بالینی جدا شده از بیماران بستری در چند بیمارستان تهران، باسیل های گرم منفی غیرتخمیری جدا و سپس جنس و گونه آنها تعیین شد. در این بررسی، آزمایش های زیر برای افتراق انجام شد: رشد بر محیط مک کانکی آگار، واکنش در محیط TSI، استفاده اکسیداتیو کربوهیدرات ها درمحیط OF گلوکز و لاکتوز، اکسیداز، حرکت، DNase، رشد در محیط بایل اسکولین، احیای نیترات و تولید ایندول در محیط پپتون واتر.
نتایج
از 6952 نمونه، 100 مورد (4/1%)، باسیل های گرم منفی غیرتخمیری جدا شد. که 52 مورد به سودومونا آئروژینوزا و 48 مورد به سایر گونه ها تعلق داشتند که شامل 19 مورد آلکالیژنز فکالیس (5/39%)، 16 مورد اسینتوباکتر بائومانی (4/35 %)، 10 مورد اسینتوباکتر لوفی (8/20%)، 2 مورد استنوتروفوموناس مالتوفیلیا (1/4%) و 1 مورد فلاووباکتریوم مننگوسپتیکوم (2%) بود.
نتیجه گیری
مقایسه نتایج بدست آمده از این بررسی با مطالعات سایر مناطق، نشانگر آن است که گرچه شایع ترین باکتری های گرم منفی غیر تخمیری به ترتیب: سودومونا آئروژینوزا، آلکالیژنز فکالیس و اسینتوباکتر بائومانی هستند، ولی شیوع آنها از بیمارستانی به بیمارستان دیگر و از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و با توجه به مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری ها، شناسایی جنس و گونه آنها حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p526892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!