اثر مصرف خوراکی لسیتین و ویتامین A بر یادگیری متعاقب تخریب دو طرفه نواحی خلفی جانبی CA1 در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات بی شماری در زمینه درمان بیماری های شناختی نظیر آلزایمر و فراموشی در جریان می باشد. بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه، نقش هیپوکامپ را در یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی تایید می نماید. در تحقیق حاضر اثرات تجویز خوراکی لسیتین و ویتامین A بر یادگیری احترازی در عدم حضور نواحی خلفی جانبی CA1 هیپوکامپ بررسی شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال 56 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد NMRI با میانگین وزن 25275 گرم با استفاده از دستگاه شاتل باکس ارزیابی شد. موش ها به هشت گروه (مساوی) تقسیم شدند. در گروه کنترل هیچ گونه تجویزی صورت نگرفت. در گروه شاهد، آب مقطر تجویز دهانی شد. در گروه شاهد جراحی، فقط الکترود به نواحی خلفی جانبی CA1 هیپوکامپ به صورت دو طرفه وارد می شد، اما در گروه تخریب این نواحی به وسیله جریان الکتریکی تخریب شدند. در گروه پنجم (تخریب+آب مقطر)، گروه ششم (تخریب+ لسیتین 120 میلی گرم بر کیلوگرم)، گروه هفتم (تخریب+ ویتامینA با مقدار 80000 واحد بر کیلوگرم) و در گروه هشتم (تخریب+ لسیتین + ویتامین A) انجام شد. تجویزها در حجم 10 میلی لیتر بر کیلوگرم به صورت دهانی و به مدت یک هفته هر روز و یک ساعت قبل از هر آزمایش صورت می گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد بین گروه شاهد جراحی و گروه تخریب اختلاف معنی داری از نظر مرحله به خاطرآوری اول و دوم وجود دارد (05/0p<). هم چنین تجویز خوراکی لسیتین به صورت توام با ویتامین A می تواند حافظه احترازی غیر فعال را در موش های صحرایی نسبت به گروه تخریب + آب مقطر بهبود بخشد (05/0p<). هم چنین تجویز خوراکی ویتامین A با مقدار 80000 واحد بر کیلوگرم کاهش حافظه ناشی از تخریب دو طرفه نواحی CA1 هیپوکامپ را افزایش نمی دهد (05/0p<).
نتیجه گیری
تخریب موضعی ناحیه CA1 هیپوکامپ به طور دو طرفه سبب کاهش حافظه احترازی غیرفعال می شود. به نظر می رسد که تجویز توام لسیتین و ویتامین A می تواند حافظه احترازی غیرفعال موش ها را متعاقب تخریب CA1 بهبود دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
227
لینک کوتاه:
magiran.com/p544367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!