اثر مصرف خوراکی گیاه بولاغ اوتی (Nasturtium officinale)در کنترل قند و چربی در موش های صحرایی دیابتی

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از روش های درمان بیماران دیابتی استفاده از رژیم های غذایی گوناگون می باشد. استفاده از گیاه بولاغ اوتی یکی از این رژیم ها است که در برخی از مناطق استان کرمان کاربرد دارد. در پژوهش حاضر اثرات گیاه بولاغ اوتی در کنترل قند و چربی پلاسما در موش صحرایی دیابتی بررسی شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی بر روی 60 سر موش صحرایی نر بالغ انجام شد. همه موش ها به طور تصادفی آسان به 6 گروه تقسیم شدند. یک گروه، موش سالم غیر دیابتی و در 5 گروه دیگر با تزریق زیر جلدی 55 میلی گرم بر کیلوگرم استرپتوزوتوسین [streptozotocin (STZ)] دیابت تجربی ایجاد شد. در سه گروه از حیوان های دیابتی 5/1 میلی لیتر عصاره آبی گیاه بولاغ اوتی در دوزهای کم (25 میلی گرم بر کیلوگرم)، دوز زیاد (75 میلی گرم بر کیلوگرم، به طور کوتاه مدت (چهار هفته ای) و دراز مدت (هشت هفته ای) به روش گاواژ مصرف شد. در یک گروه از حیوان های دیابتی 4-2 واحد انسولین NPH به روش داخل صفاقی داده شد و یک گروه دیابتی نیز تحت درمان هیچ نوع رژیمی قرار نگرفت. قند و چربی های خون در پایان زمان آزمایش اندازه گیری شدند.
یافته ها
همه گروه های تحت درمان کاهش معنی داری را در میزان گلوکز پلاسما در مقایسه با گروه دیابتی نشان دادند که بیشترین کاهش (96%) توسط گروه دوز بالا و دراز مدت عصاره بولاغ اوتی ایجاد شد که این کاهش دارای اختلاف معنی دار با کاهش گلوکز پلاسمای ناشی از انسولین (49%کاهش) است (001/0p<). هیچ تغییری در غلظت های کلسترول تام و تری گلیسیرید پلاسمای حیوان دیابتی مشاهده نشد. هم دوز کم و هم دوز بالای (هشت هفته ای) عصاره باعث افزایش LDL-کلسترول حیوان دیابتی شد (001/0p<). میزان پلاسمایی HDL- کلسترول حیوان دیابتی (17/2±33) توسط دوز زیاد دراز مدت عصاره کاهش پیدا کرد (2± 4/17).
نتیجه گیری
مصرف هر دو دوز عصاره آبی گیاه بولاغ اوتی قادر به کاهش گلوکز پلاسما در حیوان دیابتی است، اما از آن جایی که بر روی چربی های خون بی تاثیر بوده یا دارای اثر منفی است، مصرف آن برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی با احتیاط پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
245
لینک کوتاه:
magiran.com/p544369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!