بررسی تاثیر ماساژ نقاط فشاری بر کیفیت خواب سالمندان

چکیده:
هدف

سالمندان اغلب از اختلال خواب رنج می برند و طب فشاری سنتی چینی یکی از تکنیکهای غیر تهاجمی است که از طریق ماساژ نقاط فشاری سبب تعادل انرژی در بدن و ارتقاء راحتی و سلامتی می شود. هدف این مطالعه بررسی تاثیر ماساژ نقاط فشاری بر کیفیت خواب سالمندان دارای اختلال خواب است.

روش بررسی

در این مطالعه نیمه تجربی که به صورت کارآزمایی بالینی یک سوکور انجام گرفت، از پرسشنامه شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ (PSQI) جهت غربال و انتخاب نمونه های دچار مشکل خواب استفاده شد. نمونه ها به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به روش تصادفی تعادلی در سه گروه نقاط حقیقی طب فشاری، گروه نقاط غیر حقیقی و گروه کنترل قرار گرفتند. درهرسه گروه تعداد نمونه ها 30 نفر و به نسبت مساوی از هر دو جنس بودند. ماساژ نقاط مورد نظر در گروه نقاط حقیقی طب فشاری و گروه نقاط غیر حقیقی به طور یکسان 15 دقیقه، سه روز در هفته و به مدت چهار هفته و در مورد گروه کنترل تنها ارتباط کلامی صورت گرفت. در پایان مداخله 77 نفر از نمونه ها پرسشنامه را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای تحلیل واریانس، تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر وکروسکال والیس استفاده گردید.

یافته ها

بر اساس نتایج تحلیل داده ها، بعد از مداخله اختلاف عمده ای در نمرات مقیاس های فرعی کیفیت خواب ذهنی (0/025=P)، مدت زمان خواب واقعی(0/012=P)، کفایت خواب (0/022=P)، اختلالات خواب(0/025=P)، عملکرد روزانه (0/033=P)، خواب نهفته (P<0/001) و میانگین نمره کل شاخص کیفیت خواب پیتز برگ (P<0/001) بین سه گروه نقاط حقیقی طب فشاری، گروه نقاط غیر حقیقی و گروه کنترل وجود داشت. در ادامه آزمون تعقیبی اختلاف عمده ای را از نظر مقیاسهای فرعی و نمره کل شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ بین گروه نقاط حقیقی و گروه کنترل نشان داد (0/05>p). درحالی که بین گروه نقاط حقیقی و گروه نقاط غیر حقیقی تنها از نظر خواب نهفته (0/006=P) و نمره کل شاخص کیفیت خواب پیتز برگ (210/0=P) اختلاف معنی دار وجود داشت. داده های حاصل از برگه ثبت روزانه خواب بهبود معنی دار کیفیت خواب و کاهش تعداد بیداری شبانه را طی مداخله نشان داد(0P<0/001).

نتیجه گیری

این مطالعه تاثیر طب فشاری بر بهبود کیفیت خواب سالمندان را مورد تایید قرار داده و طب فشاری سنتی چینی را به عنوان یک روش درمان غیر دارویی برای سالمندان دچار اختلال خواب پیشنهاد می نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
52
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.