مقایسه دانش زبانی بین دانش آموزان دوزبانه مبتلا به لکنت و سالم

چکیده:
هدف

گزارش های زیادی درباره ارتباط بین لکنت و رشد زبان مطرح شده است. برخی از تحقیقات نشان داده اند که دوزبانگی می تواند عاملی تاثیرگذار در ابتلا به لکنت باشد. هدف اصلی این مطالعه، مقایسه دانش زبانی کردی و فارسی بین دانش آموزان دوزبانه مبتلا به لکنت و سالم شهر جوانرود است.

روش بررسی

مطالعه مقطعی - مقایسه ای حاضر از نوع مورد- شاهدی است. 31 دانش آموز دوزبانه مبتلا به لکنت با روش تمام شمار به عنوان گروه مورد و 31 دانش آموز سالم با روش همسان سازی جفتی به عنوان گروه شاهد از دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم مقطع ابتدایی شهر جوانرود انتخاب شدند. دانش زبانی کردی و فارسی دو گروه، از طریق مقایسه شاخص های کیفیت گفتار (روانی گفتار، پیچیدگی گفتار، غنای واژگانی) در نمونه گفتار توصیفی آزمودنی ها بررسی و داده های حاصل با استفاده از آزمون تی مستقل و آزمون یو مان - ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در دو زبان کردی و فارسی شدت ناروانی گفتار در گروه مبتلا به لکنت بیشتر و پیچیدگی گفتار، روانی گفتار و غنای واژگانی گروه مبتلا به لکنت کمتر از گروه سالم و در تمامی مشخصه های شاخص های گفتاری فوق اختلاف دو گروه معنادار بود (05/0).

نتیجه گیری

مطابق نتایج حاصل از این تحقیق دانش زبانی افراد دوزبانه مبتلا به لکنت در هر دو زبان اول و دوم کمتر از گروه سالم می باشد. این یافته موید این نکته است که سطح مهارت زبانی احتمالا به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر لکنت مطرح است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
47
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.