بررسی مقایسه ای ذخایر گونه های میگوی مولد در صیدگاه های شرق استان هرمزگان

پیام:
چکیده:
صیدگاه اصلی میگو در خلیج فارس (استان هرمزگان) از شمال جزیره قشم تا منطقه سیریک واقع شده و سالانه حدود 1500 تا 2000 تن از آن برداشت می گردد، اما بهره برداری از صیدگاه های میگوی دریای عمان (شرق استان هرمزگان) از سال 1374 به منظور استفاده از مولدین میگوی سفید هندی در تکثیر وپرورش آغاز شده است. پروژه بررسی وضعیت ذخایر جمعیت گونه های تجاری میگو در صیدگاه های دریای عمان (شرق استان هرمزگان) با استفاده از اطلاعات سالهای 1380 تا 1381 و 1386 به منظور دستیابی به میزان صید گونه های مختلف میگوی تجاری، تعیین نسبت جنسی، درصد مراحل باروری و تعیین نقشه پراکنش گونه غالب در صیدگاه های مذکور انجام گردید. نمونه برداری در فصول صید و بصورت هر دو هفته یکبار توسط شناورهای سنتی میگوگیر و مجهز به تور ترال از صیدگاه های مذکور صورت گرفت. آنالیز داده ها و ترسیم نمودارها با استفاده از نرم افزار Excel و آنالیز نسبت جنسی از طریق آزمون مربع کای، مقایسه میانگین طول کاراپاس جمعیت از آنالیز واریانس یکطرفه Anova و گروه بندی جمعیتها با استفاده از آزمون مکمل (Tukey) انجام شد.
نتایج بررسی سالهای 81-1380 و 1386 نشان داد که میگوی سفید هندی (indicus Fenneropenaeus) بعنوان گونه غالب و بمیزان 8/44 تا5/59 درصد از کل صید استحصالی میگو در صیدگاه های حوزه شرقی و غربی جاسک و 25 تا 3/31 درصد از کل صید در صیدگاه های منطقه سیریک را بخود اختصاص داده است. سایر گونه ها شامل میگوی ببری سبز (Penaeus semisulcatus) 7/15 تا 5/20 درصد، میگوی موزی (Fenneropenaeus merguiensis) 5/13 تا 34 درصد)، میگوی سرتیز (Metapenaeus affinis) 5/5 تا 16 درصد، میگوی استبنجی ((Metapenaeus stebbingi صفر و5/14 درصد و میگوی خنجری (Parapenaeopsis stylifera) صفر و 5/4 درصد بترتیب در ترکیب صید مناطق جاسک و سیریک وجود داشت. میزان CLM50% در صیدگاه های یاد شده برای میگوی مولد سفید هندی 7/34 میلیمتر؛ موزی برابر با 31 میلیمتر؛ ببری سبز برابر با 3/34 میلیمتر و سرتیز 16/27 میلیمتر محاسبه گردید.
میانگین طول کاراپاس مولدین میگوی سفید هندی؛ ببری سبز و موزی در صیدگاه های شرقی و غربی جاسک نسبت به منطقه سیریک بطور معنی دار بزرگتر بوده است و مقایسه آنها نشان داد که از نظر جمعیتی در دو گروه جداگانه قرار دارند (05/0P<). همچنین مقایسه نسبت جنسی بین گونه های یاد شده نشان داد که بین جنسهای نر و ماده نسبت 1 به 1 وجود نداشته و با ضریب اطمینان 95 درصد اختلاف معنی دار وجود دارد (05/0P>). بیشترین تراکم میگوهای بارور (مرحله 3 و 4) از گونه سفید هندی، ببری سبز، موزی و سرتیز در صیدگاه های شرق و غرب جاسک طی ماه های فروردین تا خرداد و در صیدگاه های سیریک در ماه های خرداد تا تیر مشاهده شد
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p624559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!