کاربرد میوه بلوط به عنوان همبندکننده جیره و اثرآن بر خصوصیات لاشه ماهیان قزل آلای رنگین کمان

پیام:
چکیده:
جهت امکان استفاده از آرد مغز میوه بلوط بعنوان یک ماده طبیعی همبند در جیره غذایی ماهیان قزل آلای رنگین کمان، بررسی پایداری جیره ها در آب و اثر آن بر خصوصیات شیمیایی لاشه ماهی، آزمایشی در قالب طرح کامل تصادفی با چهار تیمار 1، 2، 3 و4 و هر تیمار در 4 تکرار بترتیب سطوح صفر، 2، 4 و 6 درصد آرد مغز میوه بلوط در جیره انجام شد. در این آزمایش از بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزن اولیه 74 گرم برای مدت 135 روز پس از انجام عملیات بهداشتی و ضد عفونی در 16 حوضچه پلی اتیلنی در محل ایستگاه بلداجی واقع در استان چهار محال و بختیاری استفاده شد. جیره های مورد استفاده در این آزمایش با استفاده از نرم افزار جیره نویسی UFFDA و نیازهای غذایی ماهیان قزل آلای رنگین کمان و با توجه به جداول NRC برای سطوح مختلف صفر ، 2، 4 و 6 درصد آرد مغز میوه بلوط در جیره بعنوان همبند طوری فرموله گردید که مواد مغذی جیره ها یکسان بود. میزان غذای مورد نیاز در مراحل مختلف رشد و نمو براساس وزن زنده هر حوضچه و دمای آب، روزانه توزین و در سه نوبت در اختیار ماهیان حوضچه ها قرار گرفت. در پایان دوره آزمایش و پس از قطع غذای ماهیان به مدت 24 ساعت از هر تکرار (حوضچه) 10 عدد ماهی انتخاب و بعد از تخلیه و برداشت امعاء و احشاء، جدا کردن سر، باله دمی، سایر باله ها، وزن لاشه با استخوان و نیز وزن سایر قسمتهای غیرخوراکی مشخص گردید. لاشه های شکم خالی هر تکرار با همدیگر مخلوط و با استفاده از چرخ گوشت برقی دو بار چرخ و نمونه گیری گردیدند. در نمونه ها ترکیبات شیمیایی لاشه با استفاده از روشAOAC در آزمایشگاه اندازه گیری شد. پایداری فیزیکی جیره ها در آب نیز به کمک آزمایش طراحی شده تعیین گردید. نتایج آزمایش نشان داد که به استثنای میزان خاکستر، اختلاف سایر میانگین های ترکیب شیمیایی لاشه بین تیمارهای مختلف معنی دار نبود (05/0P>). بررسی میزان پایداری غذا در آب که نمایانگر خاصیت همبندی آن است نشان داد کمترین میزان پایداری غذا در جیره فاقد آرد میوه بلوط و بیشترین آن در جیره حاوی 6 درصد آرد میوه بلوط مشاهده گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که با رعایت شرایط حاکم بر این آزمایش می توان از آرد مغز میوه بلوط بعنوان ماده همبند جیره به دلیل افزایش میزان پایداری آن در آب، عدم ایجاد عوارض فیزیولوژیک و بهبود خصوصیات لاشه در ماهی قزل آلای رنگین کمان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p646526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!