اثر ال- اسکوربیل-2- پلی فسفات بعنوان منبع ویتامین C بر شاخصهای رشد فیل ماهی (Huso huso L.)

چکیده:
شش جیره غذایی شامل مقادیر صفر، 100، 200، 400، 800 و 1600 میلیگرم ویتامین C از نوع ال- اسکوربیل-2- پلی فسفات (APP) در کیلوگرم غذا در سه تکرار و به مدت 16 هفته جهت پرورش فیل ماهیان جوان در نظر گرفته شد. پس از عادت دهی ماهیان با غذای مصنوعی، تعداد 55 عدد فیل ماهی با وزن متوسط 5/0± 1/38 گرم به هر تانک پرورش معرفی گردید.
در خصوص پارامترهای رشد در هفته چهارم در اکثر پارامترهای اندازه گیری شده، اختلاف معنی دار بود (05/0P<). در حالیکه در هفته هشتم به جز CF و PER در بقیه موارد اختلاف معنی داری مشاهده نگردید (05/0P>). همچنین در هفته دوازدهم به جز BWI و FCR در بقیه موارد اختلاف معنی دار بود (05/0P<) و در هفته شانزدهم در متوسط وزن،CF و SGR اختلاف معنی دار مشاهده گردید (05/0P<). مقایسه پارامترهای رشد در کل دوره نشاندهنده معنی دار بودن اختلاف تنها در مورد متوسط وزن، CF و SGR بود (05/0P<). این در حالی است که در مقدار HSI تفاوتی در هفته هشتم و شانزدهم در تیمارهای مختلف دیده نشد (05/0P>). مقدار بازماندگی در هفته چهارم در تیمارهای مختلف معنی دار بود (05/0P<) اما در کل دوره با اینکه بیشترین تلفات در ماهیان تغذیه شده با جیره های فاقد ویتامینC بوده ولیکن اختلاف بین تیمارها معنی دار نبود (05/0P>). همچنین هیچ عارضه پاتولوژیک ماکروسکوپیک در ماهیان مورد مطالعه مشاهده نگردید.
نتایج این تحقیق مشخص ساخت این ویتامین می تواند در دوره های مختلف رشد اثرات معنی داری بر برخی شاخص های رشد بگذارد و خصوصا اثرات مثبت بیشتری در سنین پایین تر مشاهده شد. لذا با توجه به این نتیجه بنظر می رسد در شرایط پرورشی و در محدوده وزنی مورد نظر، مقدار 100 تا 200 میلیگرم در کیلوگرم از APP می تواند سطح مطلوب این ویتامین قلمداد گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p646527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!