علل تلفات نوزاد و بچه ماهی های کفال خاکستری (L. Mugil cephalus) تکثیر شده در ایران

پیام:
چکیده:
در این مطالعه مولدین پرورشی نه ساله کفال خاکستری (Mugil cephalus) از روش تحریکهای هورمونی بطور مصنوعی تکثیر شدند. هشت سری آزمایش تکثیر مصنوعی در طول سه ماه (آبان ماه 1385 تا اسفند ماه 1385) انجام گردید. تعدادی از مولدین از روش دو تزریقی به فاصله زمانی 24 ساعت تزریق گردیدند و برخی نیز ابتدا از روش تزریق تدریجی، روزانه به مدت 5 روز به میزان 500 واحد بین المللی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن HCG دریافت نمودند و سپس از طریق روش دو تزریقی توسط هورمونها تحریک گردیدند. مولدین نر علاوه بر HCG هورمون 17-آلفا- متیل تستوسترون به میزان 5 تا 10 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تزریق شدند و سپس از طریق روش دو تزریقی توسط هورمونها تحریک گردیدند.
در مجموع در این هشت سری آزمایشهای تحریک مصنوعی 27 عدد مولد ماده بکار گرفته شدند که 22 عدد از آنها تخمریزی نمودند (یک میلیون تا 6/2 میلیون تخم تولید نمودند). تخم هشت عدد مولد لقاح یافته که لقاح 10 تا 95 درصد و تخم گشایی 008/0 تا 9/88 درصد برآورد گردید.
همچنین از این تعداد مولد، شش سری لارو از 117 عدد تا 2 میلیون تولید گردید. طی عملیات تکثیر، دمای آب20 تا 23 درجه سانتیگراد و شوری 32 در هزار ثابت نگه داشته شد.
در بررسی آماری بین دو گروه دو تزریقی و چند تزریقی از لحاظ میانگین قطر تخمکهای آنان قبل از تزریق اولیه، درصد تخم گشایی و تعداد لاروهای تولیدی در سطح اعتماد 95 درصد، اختلاف معنی داری (one- way ،T-student) مشاهده گردید که حاکی از بهتر بودن وضعیت مولدین چند تزریقی از نظر راندمان تکثیر مصنوعی بود.
در مورد پرورش لاروهای تولیدی دو تکرار صورت پذیرفت. تراکم نهایی کشت لاروها 20 عدد در هر لیتر، درجه حرارت آب 22 تا 24 درجه سانتیگراد و شوری32 تا 33 در هزار در نظر گرفته شد. غذادهی لاروها از روز دوم و از جلبکNannochloropsis oculata با تراکم500٫ 000 سلول در هر میلی لیتر و روتیفر گونه Brachionus plicatilis با تراکم 20 عدد در هر میلی لیتر و ناپلی آرتمیا با تراکم 3 تا 200 عدد در هر لیتر و همچنین غذای دستی 500، 300، 100 میکرون استفاده گردید. تعویض آب در هفته اول ده درصد حجم تانک، در هفته دوم 20 تا 30 درصد و در هفته های بعد 40 تا50 درصد بصورت روزانه انجام می گردید.
در تکرار اول از ده تانک مدور پرورشی با حداکثر عمق آبگیری 80 سانتیمتر استفاده گردید که کلیه لاروها پس از 12 روز از بین رفتند، درحالیکه در سری دوم آزمایش پرورش از سه تانک 4 تنی سیاه رنگ فایبرگلاس با عمق آبگیری 100 سانتیمتر استفاده گردید که درصد بازماندگی آن پس از پنجاه و پنج روز 9/0 درصد برآورد گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p646529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!