تاثیر روان نمایشگری بر افزایش مهارت های اجتماعی و عزت نفس بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیای نوع یک و دو

پیام:
چکیده:
هدف
اختلال در مهارت های اجتماعی ویژگی بارز بیماران اسکیزوفرنیاک است. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تاثیر روان نمایشگری بر افزایش مهارت های اجتماعی و عزت نفس بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیای نوع I و II می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی و مداخله ای از بین بیماران مرد مبتلا به اسکیزوفرنیا که در طول شش ماه اول سال 1384 در بخش های اعصاب و روان بیمارستان روانپزشکی ایثار شهر اردبیل بستری بودند، 80 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به صورت تصادفی تعادلی به چهار گروه 20 نفره تخصیص یافتند. جلسات اجرایی روان نمایشگری برای گروه های آزمایش نووع یک و دو به مدت 9 هفته و هر هفته 3 جلسه شامل مراحل آمادگی، اجرا و درون پردازی و تمرین رفتاری برای جمع آوری داده های پژوهش، از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، فهرست مهارت های اجتماعی ویژه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و مقیاس عزت نفس روزنبرگ استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس دو عاملی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
تفاضل میانگین نمرات پیش آزمون- پس آزمون مهارت های اجتماعی (0/001>p) و عزت نفس (0/005=p) بین گروه آزمایش و کنترل (کل بیماران) تفاوت معنادار وجود داشت. بین گروه های آزمایش نوع 1 و نوع 2 از نظر میانگین نمرات پیش آزمون (0/003=p)، پس آزمون (0/001>p) و تفاضل پیش آزمون- پس آزمون (0/009=p) مهارت های اجتماعی و همچنین از نظر میانگین نمرات پیش آزمون (0/05=p)، پس آزمون (0/001>p) و تفاضل پیش آزمون- پس آزمون (0/035=p) عزت نفس تفاوت معناداری وجود داشت. بین گروه های آزمایش و کنترل نوع یک اسکیزوفرنیا از نظر تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون مهارت های اجتماعی (0/001>p) و عزت نفس (0/001>p) و همچنین گروه های آزمایش و کنترل نوع دو اسکیزوفرنیا در تفاضل نمرات پیش آزمون- پس آزمون مهارت های اجتماعی (0/01=p) و عزت نفس (0/03=p) تفاوت معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری
اجرای فنون روان نمایشگری برمهارت های اجتماعی و عزت نفس بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا موثر است و این اثر بر بیماران مبتلا به نوع یک این اختلال بیشتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p657004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!