بررسی توزیع فشار کف پا در افراد بزرگسال سالم هنگام ایستادن و راه رفتن

پیام:
چکیده:
هدف
مطالعه حاضر به منظور بررسی توزیع فشار کف پا در افراد بزرگسال سالم انجام گردید تا بر اساس آن معیار مناسبی در زمینه توزیع طبیعی فشار کف پا معرفی شود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی،80 مرد و زن با پای سالم از نمونه های در دسترس به صورت ساده انتخاب و با استفاده از دستگاه اندازه گیری فشار RS-Scan فشار کف پا در نه منطقه آناتومیکی هنگام ایستادن و راه رفتن اندازه گیری شد. داده های حاصل با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
مناطق پاشنه با 43/31، سرهای استخوان های کف پایی دوم و سوم با 86/30 و 00/28 و انگشت شست با 51/23 نیوتن بر سانتی متر مربع دارای بیشترین فشار حین راه رفتن بوده و کمترین فشار در انگشت دو تا پنج و ناحیه میانی پا قرار داشت. میزان فشار استاتیک در ناحیه جلوی پای چپ (001/0>(p، درصد تماس در ناحیه عقب هر دو پا(001/0>(p و ناحیه میانی پای راست(02/0=(p و مقدار حداکثر فشار طی راه رفتن در نواحی استخوان های کف پایی چهارم پای راست (0/05=p) و چپ (0/04=p) و پنجم پای راست (0/02=p) و پاشنه هر دو پا (0/001>p) بین مردان و زنان تفاوت معناداری داشت.
نتیجه گیری
تفاوت های زیادی بین نحوه توزیع و میزان فشار کف پای زنان و مردان وجود دارد که باید در موارد مختلف از جمله طراحی کفش، روندهای درمانی و توانبخشی و همچنین پاهای در معرض خطر مانند افراد دیابتی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p657027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!