تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

پیام:
چکیده:
هدف
نارسایی قلبی یکی از شایع ترین اختلالات قلبی- عروقی بوده و به عنوان یک اختلال مزمن، پیشرونده و ناتوان کننده مطرح می باشد. کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی پائین است. یکی از روش های ارتقا دهنده کیفیت زندگی، آموزش خودمراقبتی می باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه نیمه تجربی 126 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی از بین مراجعه کنندگان به بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران مطابق معیارهای تحقیق انتخاب و با روش بلوک های تبدیل شده تصادفی به طور مساوی در دوگروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب و «پرسشنامه اروپایی رفتار مراقبت از خود بیماران نارسایی قلبی» بود. بیماران گروه مداخله در شش گروه ده نفری جهت آموزش قرار گرفته و در 4 تا 6 جلسه آموزش دیدند و در نهایت بسته آموزشی در اختیار این بیماران قرار گرفت. طول مدت جلسات 30 تا 45 دقیقه بود. برای تحلیل داده ها از آزمون های تی زوجی و مستقل، کای اسکوئر، کلموگروف- اسمیرنوف، لیون و آنالیز کوواریانس استفاده شد.
یافته ها
میانگین کیفیت زندگی، (0٫214=p) و خودمراقبتی (0٫795=p) بین گروه مداخله و کنترل قبل از انجام مداخله تفاوت معنادار نداشت، ولی بعد از مداخله تفاوت دو گروه در این 2 متغیر معنادار شد (0٫001>p). میانگین ابعاد اقتصادی-اجتماعی، روانی، جسمی- فعالیت و سلامت عمومی کیفیت زندگی بین دو گروه بعد از انجام مداخله تفاوت معنادار داشت (0٫001>p). کیفیت زندگی (0٫154=p) و رفتارهای مراقبت از خود (0٫431=p) در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار نداشته، ولی در گروه مداخله این متغیرها بعد از مداخله نسبت به قبل از آن تفاوت معناداری یافته بود (0٫001>p).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که آموزش خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی موثر می باشد و توصیه می شود به عنوان یکی از روش های اثربخش و غیر دارویی، جهت ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران به کار برده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p657030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!