بررسی پارامترهای مؤثر برقابلیت اعتماد پایه پلهای بتن آرمه تقویت شده با صفحات FRP

پیام:
چکیده:
امروزه مصالح FRP به طور گسترده ای برای مقاوم سازی و ترمیم اعضای بتن آرمه بکار گرفته می شوند. سختی و مقاومت مشخصه زیاد، مقاومت در برابر خوردگی و راحتی حمل و نصب، این مصالح را علی رغم هزینه های نسبتا«زیادشان در سالهای اخیر همواره به عنوان گزینه ای مناسب در بسیاری از پروژه های مقاوم سازی لرزه ای مطرح کرده است. استفاده از این صفحات در قالب روکشهای FRP، محصور شدگی جانبی را برای بتن فراهم می آورند که مقاومت و شکل پذیری پایه های بتن آرمه را افزایش می دهد. مدلهای تجربی متعددی برای پیش بینی افزایش مقاومت فشاری و حداکثر کرنش محوری بتن محصور شده با FRP موجودند. مقایسه این مدلها با اطلاعات آزمایشگاهی موجود نشان می دهد که نامطمئنی قابل توجهی با این مدل ها همراه است. در این مقاله ابتدا این نامطمئنی، تخمین زده شده و سپس در آنالیز قابلیت اعتماد پایه پلهای بتن آرمه محصور شده با FRP به حساب آورده می شود. بر مبنای نتایج آنالیز قابلیت اعتماد، توصیه هایی برای چگونگی اصلاح ضریب کاهش مقاومت در طراحی پایه های محصور شده با FRP به منظور اطمینان از حصول تراز قابلیت اعتمادی مشابه با آنچه برای پایه های محصور نشده معمول وجود دارد، ارایه شده است. یک رابطه پیشنهادی نیز بین ضریب کاهش مقاومت و نسبت محصور شدگی برای پایه های محصور شده با FRP در فشار محوری و نیز فشار محوری توام با خمش ارایه شده است. نتایج نشان داد که چهار متغیر تصادفی شامل مقاومت فشاری بتن محصور نشده، ضریب نامطمئنی مقاومت بتن محصور شده با FRP، خطای مدل سازه ای و نیز بار زنده تاثیر قابل ملاحظه ای بر قابلیت اعتماد پایه بتن آرمه دارند. اندیس قابلیت اعتماد با افزایش در به علت افزایش در سهم آرماتور فولادی با تغییر پذیری مقاومت کم نسبت به ظرفیت باربری پایه ها افزایش می یابد. همچنین تاثیر پارامترهایی نظیر درصد آرماتور، نسبت بار زنده به مرده و نسبت خروج از محوریت بر قابلیت اعتماد پایه های بتن آرمه محصور شده باFRP نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p668224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!