بررسی محاسبه معکوس ضرایب ارتجاعی لایه های روسازی به روش های استاتیکی و دینامیکی، با استفاده از نرم افزارهای MODULUS6.0، ELMOD5.0، EVERCALC5.0 و DBSID

پیام:
چکیده:
محاسبه معکوس مدول های الاستیسیته (ضرایب ارتجاعی) لایه های روسازی با استفاده از تغییرشکل های برداشت شده توسط دستگاهFWD (Falling Weight Deflectometer)، اساس روش های تعمیر و بهسازی سازه های روسازی محسوب می شود. تاکنون الگوریتم های متعددی برای انجام محاسبه معکوس تهیه و بکار گرفته شده اند. این الگوریتم ها اغلب بر پایه تئوری الاستیک خطی استوارند و روش های متفاوتی را برای تطابق حوضچه تغییرشکل تئوریک با حوضچه برداشت شده توسط دستگاه FWD بکار می گیرند، همچنین به منظور سهولت و تسریع در محاسبات، بار اعمالی استاتیک فرض می شود. در این تحلیل ها تنها مقادیر بیشینه بار و تغییرشکل ثبت شده در حسگرها برای محاسبه معکوس مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که بار وارده ماهیت ضربه ای داشته و از نوع تاریخچه زمانی است، همچنین لایه آسفالتی رفتار ویسکوالاستیک دارد. به این ترتیب کاربرد تحلیل دینامیک که از تاریخچه های زمانی بار و تغییرشکل - که به آسانی توسط FWD ثبت می شوند- استفاده می کند، بسیار محدود بوده است.
در این تحقیق سه نرم افزار متداول محاسبه معکوس شامل MODULUS6.0، ELMOD5.0 و EVERCAL5.0C که بر اساس تحلیل الاستواستاتیک استوارند و همچنین نرم افزار دینامیکی DBSID، که قابلیت تحلیل ویسکوالاستیک و الاستیک میرا را دارد، برای انجام محاسبه معکوس انتخاب شده اند. داده های FWD، که از آزمایشهای انجام شده در سایت های مختلف (قسمت هایی از محورهای آزادراهی گرمسار- سمنان، ایوانکی- گرمسار و زنجان- تبریز و همچنین بخش های Runway، Taxiway و Apron از فرودگاه رفسنجان) جمع آوری شده، توسط این نرم افزارها تحلیل و نتایج تحلیل استاتیکی و دینامیکی مورد مقایسه قرار گرفته اند. بر اساس مقایسه مقادیر مدول الاستیسیته حاصل از هر نرم افزار با مقادیر مورد انتظار (که بر اساس نتایج آزمایش های مکانیک خاک و نوع مصالح به دست آمده اند)، نرم افزار MODULUS6.0 به عنوان نرم افزار برگزیده معرفی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p668225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!