مقایسه ترکیبات شیمیایی آرتمیا ارومیانا غنی شده با منابع و سطوح مختلف اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره (HUFA) در زمانهای مختلف

پیام:
چکیده:

کیفیت غذایی سویه های تجاری آرتمیا از نظر میزان آراشیدونیک اسید ARA، ایکوزاپنتانوئیک اسید EPA و مخصوصا دکوزاهکزانوئیک اسید DHA نسبتا فقیر می باشند و لازم است این غذاهای زنده با کمک امولسیونها یا روغن های خاص غنی شوند.
به منظور بهبود در محتوای EPA ، DHA، نسبت DHA/EPA و ARA ناپلیوس آرتمیا ارومیانا، امولسیون تجاری ICES30/4 ساخت بلژیک، روغن بذر کتان بعنوان روغن گیاهی، روغن کبد ماهی کاد و روغن تخمدان ماهی خاویاری بعنوان دو روغن حیوانی که در آنها میزان EPA بترتیب 29/6، 03/0، 39/11 و 55/7 و میزان DHA بترتیب 90/20، 00/0، 64/7 و 76/2 میلی گرم در لیتر وزن خشک می باشد با سه غلظت (100 ،200 و 300 واحد در میلیون) در دو زمان مختلف (12 و 24 ساعت) بعنوان ماده غنی ساز مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج نشان دادند که امولسیون روغن گیاهی در سطوح و زمانهای مختلف تاثیر چندانی در افزایش محتوای اسیدهای چرب فوق غیراشباع و نسبت DHA/EPA ندارند ولی روغن های حیوانی و امولسیون در غنی سازی این اسیدها تاثیر مثبت داشته، روغن تخمدان ماهی خاویاری ضعیفترین نسبت DHA/EPA (40/0 در سطح 300 واحد در میلیون و زمان 24 ساعت) و امولسیون تجاری بهترین نسبت DHA/EPA (20/1 در سطح 300 واحد در میلیون و زمان 24 ساعت) را سبب شدند. روغن کاد (53/0 در سطح 100 واحد در میلیون و زمان 24 ساعت) بهترین روغن می باشد که با توجه به قیمت و قابلیت دستیابی می تواند برای بهبود نسبت جایگزین امولسیون تجاری گردد. بطور کلی میزان HUFA در سطح 200 واحد در میلیون و زمان 24 ساعت افزایش یافت. همچنین تمام روغن های مورد استفاده باعث افزایش درصد پروتئین و چربی در ناپلیوس آرتمیا ارومیانا گردیدند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p709139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!