رابطه بین تغییرات شیمیایی ماهی کیلکا Clupeonella engrauliformis با افت وزنی در طول مدت نگهداری در سردخانه 18- درجه سانتیگراد

پیام:
چکیده:
در این تحقیق رابطه بین تغییر ماهی کیلکا منجمد Clupeonella engrauliformis با افت وزنی آن در طول مدت نگهداری بمدت 150 روز در سردخانه 18- درجه سانتیگراد بصورت سنتی و صنعتی (بسته بندی شده و نشده) مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از آزمون آنالیز واریانس دو طرفه و مقایسه میانگین ها برای تعیین وجود اختلاف معنی دار یا عدم وجود آن از تست دانکن و ANOVA رابطه بین تغییرات فاکتورهای شیمیایی Total Volatile Nitrogen (TVN) ، (PV) Peroxid Value، pH، رطوبت و آزمایش ارگانولپتیک با افت وزنی تعیین گردید. نتایج آزمایشها نشان داد که در سطح 01/0 مقدار افت وزنی برای نمونه های بسته بندی شده در مقایسه با نمونه های بسته بندی نشده در انتهای دوره آزمایش معنی دار بود بطوریکه مقدار افت وزنی برای نمونه های بدون بسته بندی 5/1 برابر بیشتر از نمونه های بسته بندی شده بود. از طرف دیگر بترتیب مقدار تغییرات TVN، پراکسید، pH و کاهش رطوبت در نمونه های بسته بندی نشده 35/1، 5/4، 32/1 و 32/1 برابر بیشتر از نمونه های بسته بندی شده بود. تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان داد که میزان افت وزنی در نمونه های بسته بندی نشده کیلکا با فاکتورهای اندازه گیری شده رابطه مستقیم داشت. نتایج آزمایشها برای نمونه بسته بندی شده نشان داد که رابطه مستقیمی بین افت وزنی در ماهی کیلکا بسته بندی شده و تغییرات TVN از 7 به 28 میلیگرم درصد گرم و PV از 28/2 به 01/6 میلی اکی والان در کیلوگرم، pH از 08/6 به 37/6 و کاهش رطوبت به مقدار 72/1 درصد وجود دارد. طبق تجزیه و تحلیل آماری این نتایج در سطح معنی دار می باشند (01/0> (P. براساس نتایج بدست آمده و آزمایشهای ارگانولپتیکی مدت زمان نگهداری ماهی کیلکا منجمد بسته بندی شده در سردخانه 18- درجه سانتیگراد 60 روز و ماهی کیلکای منجمد بسته بندی نشده 30 روز پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p709169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!