شبیه سازی عددی فرآیند انجماد ماهی به دو روش غوطه وری و وزش هوای سرد

پیام:
چکیده:
در این تحقیق شبیه سازی سه بعدی فرآیند انجماد ماهی با استفاده از روش عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. هندسه سه بعدی ماهی با اندازه برداری نقطه به نقطه تولید شده است. خواص ترموفیزیکی ماهی به صورت توابعی از دما و رطوبت ماهی در نظر گرفته شده اند. انجماد ماهی طی دو فرآیند انجماد به روش غوطه وری و انجماد با هوای سرد شبیه سازی شده و اثر عوامل موثر بر زمان انجماد شامل دما و محتوی آب اولیه ماهی مورد بررسی قرار گرفته است. بار حرارتی محصول جهت رسیدن به دمای مورد نظر و تغییرات زمانی دما در نقاط مختلف ماهی جهت انجماد موثر محصول و نیز زمان انجماد توسط غوطه وری در آب نمک و نیز روش وزش هوای سرد محاسبه شده اند. نتایج نشان می دهند در روش غوطهوری به دلیل نرخ انجماد کند، دمای اولیه ماهی می تواند نقش موثری در زمان انجماد داشته باشد. از طرفی استفاده از ترکیب دو روش غوطه وری و وزش هوای سرد در مراحل مختلف انجماد، می تواند علاوه بر کاهش شدید زمان انجماد نسبت به روش غوطه وری، تلفات حرارتی روش وزش هوای سرد را به مقدار زیادی کاهش دهد. مقایسه توزیع دما در مرکز ماهی تطابق خوبی با نتایج تجربی موجود نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p709197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!