مقایسه پاسخ لرزه ای غیر همبسته یک جهته و همبسته دو جهته در جداگرهای لاستیکی- سربی پل های جداسازی شده

پیام:
چکیده:
پل های بزرگراهی، مهم ترین عضو شریان حیاتی شبکه حمل و نقل کشور در هنگام بروز بلایای طبیعی همچون زلزله اند. در میان راه حل های گوناگون بهسازی لرزه ای پل ها، جداسازی لرزه ای را می توان گزینه ای مناسب جهت بهسازی لرزه ای پل های موجود بزرگراهی کشور دانست. تعویض تکیه گاه های الاستومری موجود با جداگرهای لرزه ای لاستیکی- سربی راه حلی کارآمد برای بی نیاز کردن زیر سازه پل از تقویت های پرهزینه سازه ای است. از آنجا که استفاده از جداگرهای لرزه ای سبب افزایش تغییرمکان عرشه می شود، برآورد هرچه دقیق تر مقدار تغییرمکان عرشه برای برآورد فضای آزاد مورد نیاز در انتهای شاه تیرهای پل ضروری است. در این مقاله؛ با هدف برآورد واقعی تر این تغییرمکان ها، از یک قانون پلاستیسیته همبسته برای رفتار غیرخطی جداگر لرزه ای، استفاده شده است و تحریک زلزله در هر دو جهت طولی و عرضی به طور همزمان به پایه پل اعمال گردیده و نتایج حاصل از این تحلیل با حالت مرسوم تحریک یک جهته پایه و رفتار پلاستیسیته غیرهمبسته جداگر لرزه ای مورد مقایسه قرار گرفته است. مقایسه نتایج، حاکی از برآورد غیر واقع بینانه تغییرمکان های حداکثر و حداقل جداگر در حالت یک جهته غیر همبسته نسبت به حالت دو جهته همبسته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
325
لینک کوتاه:
magiran.com/p718188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!