بررسی مقایسه ای خواص فیزیکی و بیومتری الیاف چوب کششی و چوب نرمال گونه راش ایران (Fagus orientalis)

چکیده:
اصغر طارمیان، استاد یارگروه صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانمهد ی فائزی پور، گروه صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران علی نقی کریمی، گروه صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهراند اوود پارساپژوه، گروه صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانآید ا معزی پور، گروه صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانچکید هبا توجه به اهمیت خواص فیزیکی و بیومتری الیاف چوب در صنایع مختلف به ویژه صنایع کاغذسازی و تخته فیبر، در این تحقیق مهم ترین خواص فیزیکی و بیومتری الیاف چوب نرمال و چوب کششی گونه راش ایران (Fagus orientails)، مورد بررسی و اندازه گیری قرار گرفت. خواص فیزیکی شامل جرم ویژه پایه، رطوبت سبز، جذب آب پس از 24 ساعت غوطه وری و هم کشید گی و واکشیدگی حد اکثر هر دو نوع چوب اندازه گیری شد. ابعاد الیاف چوب کششی و چوب نرمال شامل قطرکلی، قطر حفره سلولی، ضخامت د یواره و راند مان الیاف و ضرایب بیومتری آن ها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، مقطع عرضی هر دو نوع چوب با استفاده از میکروسکوپ الکترونی (ESEM) مطالعه شد. نتایج نشان د اد ند که چوب کششی در مقایسه با چوب نرمال از جرم ویژه پایه و رطوبت سبز بیشتری برخورد ار بود و به ویژه در جهت طولی بیشتر د چار هم کشید گی و واکشیدگی شد. نتایج مطالعات میکروسکوپ الکترونی1 (ESEM)نشان د اد که چوب کششی در مقایسه با چوب نرمال حاوی عناصر فیبری بیشتر با لایه ژلاتینی2 است. الیاف چوب کششی در مقایسه با الیاف چوب نرمال، طول و ضخامت د یواره سلولی بالاتری د اشتند؛ ولی از قطر کلی و قطر حفره سلولی کمتری برخورد ار بودند. محاسبه ضرایب بیومتری الیاف نیز نشان د اد که ضریب لاغری و ضریب رانکل الیاف چوب کششی بیشتر و ضریب انعطاف پذیری آن کمتر از الیاف چوب نرمال بود. به طور کلی با توجه به تفاوت های به دست آمده در خواص فیزیکی و بیومتری الیاف چوب کششی و چوب نرمال راش، می بایستی برای استفاده بهینه از این گونه چوبی باارزش، خواص چوب کششی آن نیز در هنگام مصرف د رنظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p724252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!