بررسی عملکرد نشاسته کاتیونی و CMC بر ویژگی های مقاومتی کاغذ فلوتینگ از بازیافت OCC

پیام:
چکیده:
حسین جلالی ترشیزی، د انشجوی د کتری تخصصی علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهراناحمد جهان لتیباری، استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی- واحد کرجسید احمد میرشکرایی، استاد دانشگاه پیام نورمحمد مهد ی فائزی پور، استاد دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهرانچکید ه رشد تولید و مصرف انواع کاغذ، خصوصا کاغذهای بسته بند ی، صنعت را با محد ود یت و کمبود ماده اولیه مواجه کرد هاست. یکی از روش های تامین ماده اولیه، بازیافت کاغذهای مصرف شده است. بازیافت کاغذ با وجود مزیت ها و پتانسیل ها، با نقصان در ویژگی های کیفی همراه است و در نتیجه، استفاده از انواع مواد افزود نی مقاومت خشک به عنوان جبران کنند هاین نقیصه اجتناب ناپذیر است (5). در این بررسی، به منظور یافتن اثر ترکیبی مواد افزود نی مقاومت خشک بر ویژگی های کاغذهای تولید شده از صد درصد کارتن های کنگره ای کهنه بازیافتی (OCc)، از نشاسته کاتیونی در چهار سطح0، 1، 2 و 3 درصد و CMC در چهار سطح0، 5/0، 1 و 5/1 درصد (بر اساس جرم خشک خمیرکاغذ) استفاده گردیده است. از هر ترکیب شرایط، کاغذ دست ساز با جرم پایه (2وg/m) و120 در شش تکرار و تماما با آب فرایند ی تهیه شد. نتایج نشان می د هند که در اغلب موارد، مصرف 5/1 درصد CMCمنجر به کاهش ویژگی های مقاومتی کاغذهای بازیافتی شده و از توانائی نشاسته کاتیونی در افزایش این ویژگی ها کاسته است. لیکن در تمامی سطوح کاربرد CMC، در اثر افزایش مصرف نشاسته کاتیونی، ویژگی های مقاومتی کاغذ دست ساز به طور بارزی افزایش می یابند. حد اکثر مقاد یر ویژگی های موثر در کاغذهای فلوتینگ، در ترکیب حاوی یک درصد CMC و سه درصد نشاسته کاتیونی بدست آمده است. لیکن حد اکثر مقاومت در برابر تاخورد ن در ترکیب حاوی سه درصد نشاسته کاتیونی و 5/1 درصد CMC به دست آمده که نسبت به نمونه شاهد تا 200 درصد افزایش را نشان می د هد. بیشترین تاثیر ترکیب دو ماده افزود نی نیز بر روی دوام در برابر تاخورد ن کاغذ بود هاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p724256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!