بررسی اثر و نحوه تیغ زنی در زمان های مختلف بر میزان کتیرای گون زرد (Astragalus parrowianus)

پیام:
چکیده:
قاسم اسد یان، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همد ان نسرین کلاهچی، کارشناس ارشد منابع طبیعی مد رس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همد انمحمدرضا صاد قی منش، کارشناس ارشد منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همد ان چکید هکتیرا صمغی است که به صورت طبیعی و یا در اثر شکاف د اد ن یقه، ساقه و ریشه گونه هایی از گون بد ست می آید. کتیرا یکی از مهم ترین محصولات فرعی مراتع کشور محسوب می شود و مصارف صنعتی و د ارویی فراوانی د ارد. به منظور بررسی اثر د فعات و نحوه تیغ زنی در زمان های مختلف بر میزان استحصال کتیرا از یک طرح استریپ اسپلیپ پلات در زمان با 4 تکرار در دو سال و با فاکتورهای الف: د فعات تیغ زنی در دو سطح در کرت اصلی(یک بار، دوبار) ب: زمان تیغ زنی در نوار ها در 4 سطح (15 تیر، 31 تیر.15 مرد اد. 31مرد اد) و ج: نحوه تیغ زنی در کرت های فرعی در سه سطح (عمود ی.افقی.مورب) استفاده شد. نتایج تجزیه واریانس سالانه و مرکب نشان د هند ه عدم اختلاف معنی دار بین یک بار و دوبار تیغ زنی بود. بیش ترین میزان استحصال کتیرا در زمان دوم و با روش تیغ زد ن عمود ی حاصل شد و کم ترین مقدار در اواخر مرد اد و با روش تیغ زد ن مورب حاصل شد. شرایط محیطی نیز بر میزان استحصال تاثیر معنی دار داشت و با کاهش رطوبت هوا و خاک و افزایش درجه حرارت محیط استحصال کتیراکاهش یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
170
لینک کوتاه:
magiran.com/p724269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!