مطالعه میزان دفع آمونیاک از مرحله لقاح تا تفریخ تخم ماهی قزل آلای رنگین کمان (ncrhynchus mykiss)

پیام:
چکیده:
غلامرضا رفیعی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران علیرضا میرواقفی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران کامران رضایی توابع، عضو هیات علمی دانشگاه تهران باقر مجازی امیری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران حسین عبدالحی، موسسه تحقیقات شیلات لیلا طاهری آزاد، دانشگاه تربیت مدرسچکید هاین مطالعه با هدف بررسی میزان دفع آمونیاک توسط تخم ماهی قزل آلای رنگین کمان به آب خروجی از تفریخ گاه در طول یک دوره تفریخ تخم انجام گردید. برای انجام این کار، در زمستان سال 1384 در مرکز ماهی سرای نمرود دو تفریخ گاه تخم ماهی قزل آلای رنگین کمان با شرایط یکسان انتخاب گردید؛ در یکی از تفریخ گاه ها حدود 60000 تخم لقاح یافته وارد شد و تفریخ گاه دیگر خالی و بدون تخم در نظر گرفته شد. سپس به صورت هفتگی از تخم های داخل تفریخ گاه و آب ورودی و خروجی هر دو تفریخ گاه نمونه برداری انجام شد. در طول دوره تفریخ هم زمان با نمونه برداری از آب و تخم، فاکتورهای فیزیکو-شیمیایی آب که بر تعادل بین آمونیاک و آمونیوم تاثیر دارند نظیر pH، درجه حرارت و میزان املاح محلول با دستگاه دیجیتالی دقیق اندازه گیری و ثبت شدند. میزان آمونیاک در آب با دستگاه فیلتر فتومتری پالین تست و نیتروژن کل بافت تخم با روش کجلدال اندازه گیری شد. میزان دفع آمونیاک به وسیله توده تخم در هفته های نمونه برداری اول تا پنجم (در طول یک دوره تفریخ تخم) به ترتیب 0003/0±0012/0، 0005/0±0019/0، 0009/0±0088/0، 0013/0±0089/0 و 0011/0±0082/0 میلی گرم بر لیتر اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که هم زمان با افزایش روند دفع آمونیاک در طول دوره تفریخ، میزان نیتروژن کل در بافت توده تخم با یک روند کاهشی تفاوت معنی داری (05/0> p) را در طول این دوره نشان می دهد که نشان دهنده دفع آمونیاک از فعالیت های متابولیسمی ترکیبات آلی زرده تخم می باشد.
کلمات کلید ی: ماهی قزل آلای رنگین کمان، نمرود، تفریخ گاه، دوره جنینی، آمونیاک
زبان:
فارسی
در صفحه:
94
لینک کوتاه:
magiran.com/p724960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!