رشد اقتصادی، توزیع درآمد و رفاه اجتماعی در سال های 1372-1361

نویسنده:
چکیده:
توزیع درآمد از مفاهیم سهل و ممتنع در تئوری اقتصاد است. سهل است چون به آسانی و براساس ساده ترین مفاهیم اقتصادی قابل تبیین است و لذا در کهنترین متون اقتصادی، تبیین تئوری توزیع یکی از محورهای اصلی نظرات اقتصادشناسان را تشکیل می داده است. اما ممتنع است چرا که هنوز هم دستیابی به راهبرد عملی رفع نابرابری درآمدها در کشورهای در حال توسعه به گونه ای که با رشد اقتصادی این کشورها سازگار باشد، به عنوان یک چالش فکری بزرگ در مقابل اقتصادشناسان توسعه خودنمایی می کند.
تجربه سه دهه اخیر، در کشورهای ثروتمند و فقیر، در زمینه اهمیت توزیع درآمدعبرت آموز است. پیامدهای دو دهه رشدسالاری به هر دو گروه آموخته است که همه مشکلات از طریق دستیابی به نرخهای رشد اقتصادی بالا حل نمی شود. در کشورهای توسعه یافته، تاکیداصلی بر مسئله رشد، اکنون جای خود را به توجه بیشتر به "کیفیت زندگی " داده است. درکشورهای جهان سوم نیز به طور وسیعی شنیده می شود که افزایش محصول ناخالص ملی، دیگر به عنوان هدف اصلی فعالیت اقتصادی به شمار نمی رود.
برخی از نظریه پردازان اقتصاد توسعه -همچون کوزنتس، لویس، فی، رانیس و نورکس - که به نوعی عدم سازگاری بین رشد اقتصادی و توزیع درآمد معتقدند، می گویند کشورهای در حال توسعه باید وزن بیشتری را به هدف رشد - نسبت به هدف توزیع درآمد - بدهند. توضیحات بالا نشان می دهد که ریشه کن کردن فقر و تعدیل نابرابری های درآمدی، وقتی همراه با رشداقتصادی در نظر گرفته شود، به دشوارترین وظیفه سیاستگذاران اقتصادی تبدیل می گردد.
به رغم اهمیت موضوع، در برنامه ریزی های میانمدت بعد از انقلاب اسلامی هیچ گاه وضعیت مطلوب جامعه از این حیث برحسب شاخصهای کمی تعریف نشده است. همچنین علی رغم تلاشهای متعددی که پس از انقلاب به صورت مقطعی و موضعی به منظور رفع نابرابری های درآمدی صورت گرفته است، کمتر سیاستهای اقتصادی کشور، بر مبنای تحلیلهای کارشناسی، به منظور تعدیل درآمدها هدفگذاری شده است. لذا شایسته است نهاد برنامه ریزی کشور، به میزان اهمیتی که برای شاخصهای مربوط به رشد تولید، حجم نقدینگی، شاخص قیمتها ومانند اینها قایل
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p80165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!