فقر، خط فقر و کاهش فقر

نویسنده:
چکیده:
این مقاله در آغاز مقوله فقر و توزیع درآمد را مورد توجه قرار داده و سپس به بحث خطفقر می پردازد. نکات و سؤالهای عمده در تجزیه و تحلیل فقر در 10 مورد عنوان می شود.عمده ترین این سؤالها بررسی فقر درون خانوار، فقر در کوتاه مدت و بلندمدت، تفاوت بین درآمد و ثروت در تعیین خط فقر و چند نکته دیگر می باشد. مجموعه این نکات مسیر را برای تعریف شاخص و خط فقر آماده می سازد.
اولین گام در مطالعه فقر تعیین و معرفی شاخص یا معیار سنجش فقر است. سه برداشت ازشاخص تعیین خط فقر معرفی شده است: سبدی از نیازهای اولیه، هزینه کل، یا درآمد کل می توانند هر یک به تنهایی یا به صورت ترکیبی به عنوان معیار اندازه گیری برای تعیین خط فقربه کار روند.
بخش بعدی، مقاله به استخراج خط فقر و روش مناسب برای انجام این مهم می پردازد.براساس روشی که قبلا پیشنهاد شده است، ابتدا خط فقر تعریف شده و سپس خط فقر برای شهر، روستا، و چند استان در سال 1373 استخراج می شود. ضمن مقایسه خطهای فقر به دست آمده دلایل تفاوت بین آنها توجیه خواهد شد.
هر چند که خط فقر می تواند درصد خانوارهای فقیر را تعیین کند، ولی به تنهایی قادر به مشخص نمودن درجه یا شدت فقر نیست. انجام این مهم براساس پیشنهاد کسانی چون آقای سن، اتکینسن، و کاکوانی به وسیله محاسبه شکاف فقر ممکن می گردد. این مهم معرفی و برای چند مورد شکاف فقر محاسبه می شود.
در ادامه بررسی فقر و کاهش فقر، یا توجه به اطلاعات به دست آمده از شکاف فقر، و مدل پیشنهادی آقای کاکوانی به محاسبه مقدار کمک مورد نیاز به فقر پرداخته می شود. کمک باید به صورتی باشد که کلیه خانوارهای زیر خط فقر را به خط فقر یا بالاتر از آن هدایت نماید.
بالاخره در انتهای مقاله به صورت بسیار اجمالی به مباحثی چون روش های شناسایی قشرهای فقیر و نحوه انتقال کمک توجه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p80168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!