بررسی مشکلات نظام آماری، بررسی موردی استان کرمان

چکیده:
اگر به این نکته توجه داشته باشیم که در جهان امروز، پیشرفت و توسعه کشورها در گرومدیریت مناسب و عالمانه است و اگر بپذیریم که کمترین وظیفه هر مدیر، ایجاد هماهنگی، هدایت، نظارت و کنترل است، برای رسیدن به این هدفها، تصمیمگیری از فرایندهای مهم واساسی مدیریت می باشد. این فرایند، بدون در دست داشتن آمار و اطلاعات مورد نیاز و کافی وصحیح امکان پذیر نمی گردد.
آمار به خودی خود محصول نهایی نیست، بلکه وسیله ای در راه خدمت به سایر علوم وشناخت مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. از این رو، باید به طریقی عرضه شود که بتوان به سهولت آن را به کار گرفت. این امر تنها زمانی امکانپذیر است که نظام آماری از توانایی کافی در عرضه مطلوب و بموقع آمار برخوردار باشد و ضمن آگاهی از نیازهای استفاده کنندگان، خود نیز ساختاری مطلوب و روزآمد داشته باشد.
به هر حال، این نظام آماری است که در دستگاه های برنامه ریزی، مؤسسات و دانشگاه ها ونهادهای اجرایی، آمار و اطلاعات لازم را در اختیار پژوهشگران و برنامه ریزان قرار می دهد.
موارد قابل ذکر، عبارت است از انواع نظامهای آماری، در برخی از کشورها از قبیل ژاپن، چین، هندوستان و فیلیپین، نظام آماری در ایران و همچنین افراد و سازمان های مختلف استفاده کننده از آمار.
مهمترین مشکلاتی که در نظام آماری ایران مشهود است، عبارت است از:1. عدم پاسخگویی صحیح مردم به پرسشنامه های آمارگیران که معمولا به علت نبودفرهنگ آماری و عدم اطلاع مردم از اثر آمارهای درست در برنامه ریزی، و در نهایت، اثر آن درزندگی مردم و حل مسائل و مشکلات جامعه است. دلایل این مشکل را می توان به شرح زیربرشمرد:- نامناسب بودن موقعیت زمانی سرشماری ها.
- احتمال استفاده از آمار و ارقام اطلاعاتی در مسائل مالیاتی و عوارض. - مراجعه مکرر دستگاه های مختلف برای آمارگیری شبیه به هم. 2. عدم پذیرش آمارهای تهیه شده توسط دستگاه های استفاده کننده، زمانی که آمار دلیل برنقص کار دستگاه می باشد.
3. عدم هماهنگی زمانی طرحهای آماری که توسط مرکز آمار و دیگر دستگاه ها اجرامی شود.
4. عدم تدوین و انتشار بموقع نتایج آمارگیرها برای استفاده
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p80179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!