سیاستهای پولی و نحوه تاثیر اعتبارات بانکی، بررسی نظری در چارچوب نظریه سهمیه بندی اعتبارات و تحلیل سیاستهای پولی در ایران

نویسنده:
چکیده:
در این مقاله، کانال تاثیر اعتبارات و تفاوت آن با کانال تاثیر عوامل پولی را، در شرایطتعمیم یافته ای از تصمیمات اعتباری نظام بانکی که در چارچوب نظریه سهمیه بندی اعتبارات قابل طرح می باشد، تحلیل و ارزیابی می نماییم. اهمیت توجه به تحلیل کانال تاثیر اعتبارات بانکی در سیاستهای پولی، از طریق شدت اثر تغییر در حجم اعتبارات قابل دسترسی بر روی سطح عمومی فعالیتهای اقتصادی در مقایسه با مدل استاندارد IS-LMنشان داده می شود. مدل مورد بحث، تغییرات در حجم اعتبارات قابل دسترسی را به عنوان نتیجه ای از تصمیمات نظام بانکی در بازار اعتبارات، و به صورتی که مستقل از تغییرات در حجم پول در گردش ایجادمی شود، مورد توجه قرار می دهد. بدین ترتیب، تحلیل حاضر، امکان توجه به شرایط واقعی دربازار اعتبارات را، که به صورت سهمیه بندی اعتبارات از سوی نظام بانکی مشاهده می شود،مقدور می سازد. سهمیه بندی اعتبارات در ایران، حاصل تصمیماتی است که بانک مرکزی دراجرای سیاستهای پولی و با استفاده از ابزار کنترل کمی و کیفی اعتبارات اتخاذ نموده است. این مقاله، مفاهیم جدید در تحلیلهای معاصر اقتصاد پولی را مورد توجه قرار می دهد. این مفاهیم، عبارتند از: پکانال تاثیر اعتبارات پ و تفاوت آن با پکانال تاثیر عوامل پولی پ، پفرضیه سهمیه بندی اعتبارات پ، پحجم اعتبارات قابل دسترسی پ، تفاوت درتحلیل سیاست پولی درمقایسه با پمدل استاندارد "IS-LM، و سهمیه بندی اعتبارات به عنوان نتیجه ای از کنترل کمی وکیفی اعتبارات از سوی بانک مرکزی.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p80181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!