ارزیابی سیاست های مقابله با بیکاری، نظریات موجود در این زمینه چه می گویند؟

نویسنده:
مترجم:
غلامرضا گرائی نژاد
چکیده:
سیاستهای گوناگون مقابله با بیکاری اساس نگارش این مقاله است. نظریات مختلفی درمورد بیکاری بیان شده، بعضی نظریات، بیکاری را محصول کارایی عملکرد نظام بازار می دانندو برخی دیگر ناشی از نارسایی های گوناگون در سازوکار بازار قلمداد می نمایند. بنابراین برای ارزیابی سیاستهای مقابله با بیکاری توانایی نظریات مختلف را باید بررسی نمود.
گام اول آزمایش درجه توانایی نظریات موردنظر برای درک قانونمندی شناخته شده و نرخ بیکاری در کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در دوره پس از جنگ است. تلاش نویسنده در این مقاله بر این اساس است که با جنبه های تجربی موجود و سیاست مقابله با بیکاری، راهنمای مقدماتی مفیدی را برای تعیین حدود معنادار بودن فراهم آورد.اطمینان کامل دارد که اتکای بیش از حد هر یک سیاست عاقلانه نیست، به ویژه اگر محتوای نظری آن در تشریح چگونگی تحولات بیکاری در دوره پس از جنگ، توانایی اندکی داشته باشد.
به همین منظور در این مقاله نخست، درباره سیاست آزادی اقتصادی، سپس در موردسیاستهای مدیریت تقاضا متکی بر طرفداران نظریه کینز و در بخش سوم سیاستهای معطوف به عرضه برای بالا بردن بهره وری کارگران، ارتباط بین سیاستهای مبتنی بر عرضه و تقاضا وسیاستهای نهادی که برای ایجاد تحول در بازار کار طراحی می شوند اختصاص یافته است و درپایان به این نتیجه می رسد که قدرت پیش بینی یک نظریه پایه و اساس ضابطه مندی یک سیاست قرار می گیرد و گامی اولیه در زمینه ارزیابی سیاستهای بیکاری در پرتو این روش است. بدیهی است این ارزیابی به تنهایی برای طراحی سیاستهای مقابله با بیکاری کافی نیست بلکه باید هزینه های گرایش و جا به جایی نیروی کار، متغیر بودن آن، طول مدت و توزیع آن موردنظر قرار گیرد که در مقاله توضیح داده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p80225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!