مهاجرت مهمترین مشکل استان تهران

چکیده:
در این مقاله، با تاکید بر این نکته که استان تهران رشد یافته ترین استان کشور است، برخی جنبه های بارز این رشد یافتگی نشان داده شده است. از جمله، سهم شایان توجه استان درامور آموزش عالی، بهداشت و درمان و صنعت به تصویر کشیده شده و با شاخصهای جمعیتی، از قبیل بعد خانوار، درصد باسوادی، بار تکفل و نرخ بیکاری نیز اشاره شده است که همگی آنها،در مقایسه با متوسط کشور، نشاندهنده رشد یافتگی بیشتر استان می باشند.
پرسشی که مطرح شده، این است که چرا به رغم سرمایه گذاری های انجام شده و اقدامات عمرانی به عمل آمده، استان با مشکلات جدی روبه رو است و دامنه و ابعاد این مشکلات درحال گسترش است. تشکیل و ادامه حیات جوامع حاشیه ای در جوار جوامع اصلی استان با ویژگی های اجتماعی و فرهنگی کاملا متفاوت، پدیده ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. مشکل فضای آموزشی، در هر دو جامعه شهری و روستایی استان وجود دارد. استان تهران از نظر شاخص تراکم دانش آموز، بدترین وضعیت را بین استانهای کشور داراست. این مشکل درجوامع حاشیه ای بسیار حاد بوده و در نقاط بحرانی استان تراکم کالبدی دانش آموز در کلاس، به ارقام غیرقابل قبولی می رسد.
در بررسی مسائل جمعیت استان، مشخص می گردد که بیش از 10 درصد جمعیت استان درسال 1370، طی پنج ساله گذشته یا وارد استان شده یا در درون آن جا به جا شده اند. این حجم چشمگیر مهاجران، مسائل و مشکلات متعددی را با خود وارد استان کرده است. شهرها، شهرکها و آبادی های پرجمعیتی که عمده جمعیت آنها را مهاجران تشکیل می دهند،ترکیبهای ویژه ای دارند. پایین بودن نرخ باسوادی، بالا بودن بار تکفل و بعد خانوار، کمبودفضای آموزشی و کمبود بسیاری از امکانات اولیه زندگی، از ویژگی های مشترک این سکونتگاه هاست. ورود این مهاجران به مشکلات استان دامن زده و سرمایه گذاری های بسیاری را تحمیل می نماید. روشن است که دامنه نیاز مهاجران نامحدود است، زیرا در صورتی که نیاز آنها برآورده شود، باعث می شود که نیازهای جدیدی سربرآورد و سرمایه گذاری بیشتری انجام گیرد. این امر،به نوبه خود، به معنای ایجاد فرصت شغلی بیشتر، یعنی ورود مهاجران
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p80391 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!