سهمیه بندی اعتبارات توسط نظام بانکی، و ارتباط بین بازار اعتبارات و بازارسرمایه: بررسی نظری، و ارزیابی تحلیلی ارتباط بین بازار اعتبارات و بازارسرمایه در ایران

نویسنده:
چکیده:
نظام بانکی در جریان تامین مالی دارایی های مخاطره آمیز جدید، از قبیل سهام مؤسسه ها، و در وضعیتی که پیگیری مؤثر رفتار وام گیرندگان برای بانک مقدور نیست، می کوشد اطلاعاتی را گردآوری نماید که تعیین کننده ارزش اعتباری وام گیرندگان می باشد.اطلاعات مربوط به احتمال زیان برای مجموعه دارایی های مالی (پورتفولیوی) سرمایه گذاران، در تحلیل رفتار بهینه بانک، برای تعیین بازده انتظاری بانک از اعتبارات حایز اهمیت است. زمانی که زیان انتظاری برای دارایی های مخاطره آمیز در مجموعه دارایی های مالی وام گیرندگان به حدکافی افزایش حاصل نماید، افزایش بیشتر آن ممکن است به کاهش بازده انتظاری بانک ازاعتبارات بینجامد. در این وضعیت، بانک با محدود نمودن اعتبارات، یا سهمیه بندی اعتبارات، از افزایش در احتمال زیان اعتبارات جلوگیری خواهد نمود. بدین ترتیب، ارتباط بین بازاراعتبارات و بازار سرمایه وضعیتی را پیش می آورد که در آن، حجم اعتبارات قابل دسترسی براساس تاثیرات ناشی از احتمال زیان دارایی ها (یا اوراق بهادار مالی) در مجموعه دارایی های مالی وام گیرندگان، تعیین می گردد. در ایران، محدودیتهایی که بانک مرکزی در عملیات نظام بانکی ایجاد می نماید، موجب شده است که اعطای اعتبارات توسط بانکها بدون درنظر داشتن تحولات بازار سرمایه قابل سنجش باشد. این محدودیتها از طریق کاهش اثر اعتبارات بانکی روی نرخ بازدهی سرمایه، به کاهش تاثیر سیاستهای اعتباری بانک مرکزی در بازار سرمایه انجامیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p80526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!