توسعه انسانی: تاکید مجدد

مترجم:
علی دینی، معصومه سادات صالحی امین
چکیده:
طرفداری از "سرمایه گذاری در زمینه توسعه انسانی " در دهه 1960 به اوج خود رسید واز زمان نخستین بحران نفت، این آونگ در جهت دیگری نوسان می کند. پرسشی که اکنون مطرح است، این است که: چگونه باید این بحران اقتصادی را اداره کرده و به رشد اقتصادی بازگشت؟ دوباره گرایشی به سوی در نظر گرفتن آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، و خدمات اجتماعی به عنوان کالاهای مصرفی - یعنی کالاهایی تجملی که اگر وضع مالی خوب باشدخریداری می شوند و اگر بد باشد خریداری نمی شوند - ایجاد شده است. این آونگ در جهت نادیده گرفتن توسعه منابع انسانی حرکت می کند.
یکی از هدفها، تهیه یک وزنه تعادل بوده است. وقتی که دولتها با این مشکل جدی روبه روهستند که باید بین تعدیل محدودیتهای اقتصادی و مالی یا پیگیری هدفهای منابع انسانی دربلندمدت یکی را انتخاب کنند، این خطر وجود دارد که مورد اول بر مورد دوم غالب شود. برای مثال، هزینه های نادیده گرفتن مورد اول قابل محاسبه تر و قابل اسنادتر از هزینه های بلند مدت فرایند توسعه نادیده گرفتن مورد دوم هستند. با وجود این، حل مشکلات کوتاه مدت کنونی ممکن است به حل یک رشته از مشکلات کوتاه مدت در آینده - که فشاری برابر دارند - کمک کند.
ما از این موضوع که در مورد فرایند توسعه به جای یک دیدگاه عادی، دیدگاهی وسیعتراتخاذ شود، حمایت می کنیم. منظور ما، دیدگاهی است که نه تنها رشد درآمدملی سرانه واصلاحات نحوه توزیع آن، بلکه پیشرفت قابلیتهای افراد در انجام کارهای بیشتر، به نحوی که به زندگی بهتر و کاملتر منجر شود را شامل شود. آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، و تغذیه، نقش مهمی در کمک به مردم برای توسعه قابلیتهایشان ایفا می کنند. پیشرفت قابلیتهای انسانی، در عین حال که فی نفسه یک هدف است، موجب بالاتر رفتن تولید و درآمد می شود. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه صرف هزینه برای آموزش و پرورش، و بهداشت و درمان می تواندبازدهی اقتصادی بالایی داشته باشد. بدین ترتیب، جا دارد که از چنین هزینه هایی در مقابل فشارمالی ای که عموما با رکود اقتصادی و برنامه های تعدیل ساختاری همراه است، به خوبی حمایت شود.
هر چند که
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p80531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!