روش قیمت گذاری برق بر مبنای ساختار صنعت برق کشور

چکیده:
به لحاظ اهمیت صنعت برق در توسعه اقتصادی و ماهیت ساختاری آن، تا سالهای اخیر، این بخش عمدت! دولتی بوده و برنامه ریزی تولید و قیمتگذاری برق توسط دولت انجام می گرفته است. در سالهای اخیر و از اوایل دهه 1360 که سیاست غالب بر مبنای انتقال ازمالکیت دولتی به آزادسازی اقتصادی استوار بوده، صنعت برق را نیز تحت تاثیر قرار داده است. عقیده بر این است که با خصوصی سازی و با افزایش نقش نیروهای بازار، عملکرد صنعت برق بهبود می یابد و منجر به هزینه های پایین تر، نسبت به مالکیت دولتی، خواهد گردید. به بیان اقتصادی، فرضیه این است که صنعت برق دیگر یک انحصار طبیعی نیست و ایجاد رقابت مؤثرامکان پذیر است. در ضمن، افزایش کارایی بخش دولتی دور از دسترس می باشد.
در این مقاله، با استفاده از مباحث اقتصاد خرد و با اندازه گیری کارایی، این فرضیه موردآزمون قرار گرفته که برای صنعت برق کشور تایید نگردید. در حالی که در صنعت برق کشور،هنوز صرفه جویی های ناشی از مقیاس و بازده صعودی به مقیاس ملاحظه می گردد، مسئله رقابت نمی تواند کارساز باشد و در شرایط انحصاری می توان برق را با هزینه کمتری عرضه نمود.دولت می تواند خود تصدی این صنعت انحصاری را ادامه دهد یا اینکه به انحصارگر بخش خصوصی واگذار نماید. در حالت دوم، به سازمانی مستقل برای تنظیم و تدوین مقررات ونظارت بر انحصارگر خصوصی نیاز مبرم خواهد بود.
نظریه اقتصاد خاطر نشان می سازد که انحصارگر تمایل دارد تا قیمت کالایش را بالاتر ازهزینه نهایی تولید آن تعیین کند و مقادیر کمتری نسبت به بازار رقابتی کالا عرضه نماید. نظریه اقتصاد اضافه می نماید وقتی می توان انحصارگر را وادار نمود که قیمت کالای خود را برابرهزینه نهایی تولید آن قرار دهد که شواهد بازده ثابت نسبت به مقیاس تولید در آن صنعت تاییدگردد. با اعمال این سیاست در شرایط بازده صعودی نسبت به مقیاس، صنعت برق کشور با زیان مواجه می گردد، و بنابراین، فرمول قیمتگذاری دیگری را می طلبد.
در این مقاله، با بررسی ساختار صنعت برق کشور پی به وجود صرفه جویی های ناشی ازمقیاس و بازده صعودی نسبت به مقیاس عوامل تولید برده و با اندازه گیری کارایی، روش
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p80808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!