بررسی تحولات سواد و سوادآموزی در ایران طی دوره 1377-1355

نویسنده:
چکیده:
تفکر و اندیشه، همواره برای بشر نعمتی گرانقدر بوده است و این وجه تمایز با سایرموجودات سبب شده است تا انسان در رهگذر تاریخ و در طول زمان به تکامل دست یابد.بی تردید، پیشرفت و گسترش علوم و شئونات جوامع انسانی، در ارتباط مستقیم با علم و دانش قرار دارد و برخورداری از آن به عنوان یک توانایی ارزشمند، شرط ضروری و اجتناب ناپذیرزندگی توام با رشد ارزشهای انسانی است. امروزه حیات اقتصادی جوامع پیش از آنکه به وسیله عوامل اصلی تولید، همچون کار وسرمایه، رقم زده شود، با میزان و سطح تعلیمات عمومی جوامع پیوند خورده است و اهمیت تعلیمات عمومی به عنوان ابتدایی ترین وسیله برای نیل به شکوفایی و توسعه مورد تاکید است. با برخورداری آحاد ملت از نعمت سواد، فرهنگ انتقال می یابد، ارزشها تثبیت می گردد وسلامت جوامع تامین می شود.
با مطالعه اجمالی کشورهای در حال توسعه، به روشنی می توان به ارتباط مستقیم ومستحکمی که بین عامل سواد و توسعه در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد، پی برد. بیشترین میزان فقر، گرسنگی، بیماری، مرگ و میر زودرس، خرافات، روابط ناسالم اجتماعی، و به ویژه آثار شوم استثمار فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در مناطقی ازجهان وجود دارد که بیشترین آمار بی سوادان و بالاترین شاخص بی سوادی را دارا می باشند.
اسلام با دیدی واقعگرا، از فضیلت علم آموزی سخن گفته و آن را فریضه ای برای هر فردمسلمان دانسته است. کمتر مذهب یا مکتب مادی یا الهی بدین پایه کلامی بیان کرده است. همچنین رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی "ره "، نیز در فرمان تاریخی خود درمورد تشکیل نهضت سوادآموزی بر این امر تاکید ورزیده و از بیان ایشان مشخص می گردد که تحقق هدفهای عالی انقلاب از بعد فرهنگی و تامین استقلال اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...منوط به محو بی سوادی از جامعه اسلامی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p80838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!