فساد اداری و توسعه

نویسنده:
مترجم:
جواد روحانی رصاف
چکیده:
فساد، مسئله ای دیرپا و قدیمی است. کائوتیلیا در رساله ای درباره دستگاه دولت، درکتاب آرتساسترا، در سده چهارم پیش از میلاد می نویسد:درست به همان دلیل که نچشیدن عسل (یا زهر) سر زبان ممکن نیست، بالا نکشیدن حداقل اندکی از خزانه پادشاهی هم برای کارمند دولت امکان پذیر نیست. همان طور که درک نوشیدن یاننوشیدن آب توسط یک ماهی متحرک در زیر آب امکان ندارد، فهمیدن برداشت پول توسطکارمند دولت هم ممکن نیست (کانگل، 1972، ص 91).
کائوتیلیا، با دقتی شایان توجه، در یک قطعه اذعان می کند که "چهل راه اختلاس " وجود داردو سپس این راه ها را برمی شمارد.
فساد، این بت عیار، همیشه در شکلی از اشکال، با ما بوده، و با درجات آسیب رسانی متفاوتی در زمانها و مکانهای گوناگون، رنگ خاصی به خود می گرفته است. در همان حال، درمواردی، این سرسختی در ماندگاری، به سادگی موجب نومیدی کسانی می شده که در موردفساد نگران بوده اند. با این حال، راه هایی وجود داشته، و دارد، که با طیفی از اقدامات قانونی، می توان ضربه مؤثری به آن وارد آورد. این مقاله را با بحث در مورد شقوق مختلف مسئله فسادآغاز می کنیم; سپس به راه های آسیب رسانی آن در اقتصاد می پردازیم، در حالی که جنبه های سازنده فساد را هم، در برخی از موارد، نادیده نمی گیریم. آن گاه به گوناگونی مسئله فساد درجوامع مختلف می پردازیم; و در نهایت، به موارد قانونی و عملی مربوط به این مقوله، اشاره می کنیم. با توجه به مشکلات ماهوی گردآوری (و بنابراین، نبود) داده های خوب تجربی درمورد فساد، روش ما در این مقاله، تحلیل کیفیتی خواهد بود. در حالی که در پیوست مقاله هم، ترتیب درجه بندی کشورها برحسب فساد را، که در رسانه های بین المللی وجود دارد، آورده ایم، تاکه را به کار آید.
در اصطلاح عام، "فساد" به موارد گوناگونی در زمینه های مختلف گفته می شود. ولی اگرحتی خود را به زمینه های اقتصاد محدود کنیم، و برای مثال، از موضوعهای مربوط به فسادسیاسی (یعنی منافع نامشروعی که از طریق قدرت سیاسی به دست می آید) دوری گزینیم، باانواع مختلف فساد روبه رو خواهیم بود. فساد معمولا، و در بیشتر موارد، به سوء استفاده ا
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p80884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!