بررسی رابطه رشد صادرات و رشد اقتصادی براساس آزمون علی گرینجر

نویسنده:
چکیده:
شناخت و تبیین آثار سیاست های توسعه اقتصادی; به ویژه توسعه تجاری، برمتغیرهای کلان اقتصادی از دیر باز مطرح بوده است. چگونگی تاثیر بخشی این سیاست ها،همچون جای گزینی واردات، توسعه صادرات و جای گزینی صادرات بر سطح و رشد تولیدناخالص داخلی، صحنه مباحثات علمی اقتصاددانان است. آدام اسمیت، به عنوان پایه گذار و پدر علم اقتصاد، از تجارت به عنوان نیروی محرک اقتصادنام برده و اخلاف او، بحث های نظری فراوانی در زمینه اتخاذ سیاست های مختلف و انتخاب نگرشی برون گرا یا متکی بر توان داخلی داشته اند که هنوز نیز اجماعی قابل قبول در آنها پدیدارنگشته است. لیکن در مجموع می توان ادعا نمود که در اتخاذ یک رویه خاص نمی توان به طورمطلق و در فضایی انتزاعی تصمیم گرفت، بلکه راهبرد مطلوب را می توان ترکیبی از نگرش های یادشده، در مقاطع زمانی مختلف و برای بخش های گوناگون اقتصاد، جستجو نمود. به نحوی که همگام با تحول ساختار اقتصادی، این ترکیب نیز تغییر متناسبی داشته باشد. به نظر می رسد دراقتصاد ایران، نبود راهبرد معین از مهم ترین موانع رشد خود اتکا و بلند مدت بوده است. بدین روی، در این مقاله، می کوشیم تا پاسخ دهیم که به منظور دست یابی به رشد اقتصادی سریع تر، آیا می توان بر رشد صادرات تکیه نمود؟ آیا در مقایسه با پیش بینی هایی که صرف!متکی بر رشد تولید ناخالص داخلی و به طریقه گذشته نگر صورت می گیرد، اعمال ارقام رشددوره های قبل در صادرات، موجب بهبود پیش بینی رشد آتی این متغیر می شود؟ فرضیه این پژوهش، این است که رشد صادرات، رشد تولید ناخالص ملی و توسعه خود اتکای اقتصادی رابه دنبال می آورد. با استفاده از الگویی که تولید ناخالص داخلی را تابعی از وقفه های خود،صادرات و وقفه های آن و نیز واردات و وقفه هایش ترسیم می کند و با استفاده از داده های 1374-1338 به قیمت ثابت سال 1361، در این مقاله، آزمون علی گرینجر را با آزمون هم انباشتگی ادغام و نتایجی را برای اقتصاد ایران ارائه می کنیم. نتایج آزمون ها مؤید رابطه دوطرفه بین این دو متغیر و قوی تر بودن اثر رشد تولید ناخالص داخلی بر رشد صادرات است. با عنایت به رابطه دو طرفه رشد صادرات
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p80945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!