بررسی تحولات مصرف انرژی کشور در برنامه های اول و دوم توسعه

نویسنده:
چکیده:
در این مقاله، به بررسی تحولات مصرف انرژی در برنامه های اول و دوم توسعه می پردازیم. وابستگی کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، و توجه به منابع مالی هنگفتی که برای تامین تقاضای فزاینده آن لازم است، اهمیت انرژی به عنوان عامل تولید برای بخش های مولد اقتصادی و عامل رفاهی برای بخش های غیر مولد و لزوم استفاده بهینه از آن، ازجمله دلایلی هستند که توجه به مقوله انرژی را ایجاب می کنند. اطلاع از تحولات مصرف انرژی و میزان تاثیرپذیری تقاضای آن از عوامل مختلفی که ممکن است برنامه ریزی شده یابرنامه ریزی نشده باشند، راهنمایی های ارزشمندی را برای هدایت سیاست گذاری های آتی به سمتی که باعث تقویت موارد مطلوب و تضعیف موارد نامطلوب شود، در اختیار قرار می دهد.
بررسی حاضر، نشان می دهد که توجه به بخش عرضه و تقویت آن در برنامه اول سبب شده که طی سال های این برنامه، عرضه داخلی انرژی اولیه و مصارف نهایی انرژی سالیانه، به طورمتوسط، به ترتیب، 10/95 و 8/54 درصد افزایش یابد. عملکرد متناسب با برنامه در طی سال های برنامه دوم نیز قابل مشاهده است. به طوری که دیدگاه مدیریت مصرف باعث شده که رشد متوسط تقاضای سالانه انرژی اولیه و مصارف نهایی در طول این برنامه، به ترتیب، 4/92و 3/95 درصد که حدود نصف ارقام مشابه برنامه اول می باشد، محدود شود. هم چنین بررسی ارقام مربوط به شدت انرژی حاکی از آن است که به رغم کاهش شدت انرژی در بخش های مولداقتصادی طی سال های برنامه های اول و دوم، شدت انرژی کل در برنامه اول افزایش یافته است. این مسئله به دلیل تاثیرگذاری مصارف خانگی و تجاری رخ داده است. به نظر می رسد با ادامه روند چهار سال اول برنامه دوم در سال پایانی آن، عملکرد برنامه دوم توسعه (1378-1374) بیانگر کاهش شدت انرژی در بخش های مولد و حتی کاهش شدت انرژی کل باشد. بدین ترتیب، مجموع سیاست های انرژی در برنامه دوم باعث شده که برای نخستین بار در 40 ساله گذشته، طی یک برنامه، بهره وری انرژی افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p80970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!