تولید پروتئین تک یاخته با استفاده از کشت باکتری Lactobacillus acidophilus و قارچ Aspergillus niger از پساب کارخانه آرد ماهی کیلکا (استیک واتر)

پیام:
چکیده:

در این تحقیق اثر ضایعات کارخانه آرد ماهی(Stickwater) بعنوان محیط کشت بر تولید پروتئین تک یاخته با استفاده از باکتری و قارچ Aspergillus niger (Batch culture برای تولید میکروارگانیسمها در مقیاس آزمایشگاهی استفاده گردید. میزان توده زنده،COD، RNAو پروتئین در تیمار شاهد و استیکواتر در باکتری و قارچ در پیک رشد سنجش شد. همچنین در زمان حداکثر رشد ترکیب اسیدهای آمینه نمونه های باکتری و قارچ در دو تیمار مورد مقایسه قرار گرفت. میزان توده زنده تولیدی در باکتری در تیمار شاهد و استیک واتر بترتیب 16/ 3 و12/ 5 گرم در لیتر، میزان کاهش COD بترتیب 33270 و 53330 میلی گرم درلیتر، میزان RNA بترتیب 27/ 15 و 04/ 15 درصد و میزان پروتئین بترتیب 13/71 و 37/68 درصد بدست آمد. این مقادیر برای قارچ کمی متفاوت بود بطوریکه میزان توده زنده تولیدی در قارچ در تیمارهای شاهد و استیکواتر بترتیب 31/ 6 و 28 /7 گرم در لیتر، میزان کاهشCOD بترتیب 47800 و 55200 میلی گرم در لیتر، میزان RNA بترتیب 36/ 9 و 09/ 9 درصد و میزان پروتئین بترتیب 36/ 51 و 66/ 48 درصد بدست آمد. در هر دو باکتری و قارچ بیشترین و کمترین مقدار اسید آمینه در تیمار شاهد و استیکواتر بترتیب اسیدگلوتامیک و متیونین بود. میزان متیونین در باکتری نسبت به آرد ماهی و گزارش FAO تفاوت چندانی نداشت. میزان متیونین در قارچ از گزارش FAO کمی کمتر بود. مطابق نتایج حاصله در این تحقیق جایگزینی 100 درصد استیکواتر برای تولید باکتری Lactobacillus acidophilus و قارچ Aspergillus niger مناسب میباشد.
بررسی شد. دو تیمار شامل تیمار شاهد (محیط کشت استاندارد برای باکتری و قارچ) و تیمار استیک واتر (با 100 درصد جایگزینی محیط کشت استاندارد) با سه تکرار برای هر تیمار در نظر گرفته شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p884079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!