تاثیر جایگزینی پروتئین گیاهی به جای آرد ماهی روی شاخصهای رشد، کیفیت لاشه و پارامترهای بیوشیمیایی خون فیل ماهی جوان (Huso huso)

پیام:
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی امکان جایگزینی پروتئینهای گیاهی (کنجاله سویا و گلوتن ذرت) بجای آرد ماهی در جیره غذایی فیلماهی جوان (میانگین وزن اولیه 14/ 2±55/ 159) به مدت دو ماه از مهر تا آذر 1388 در مرکز تحقیقات آبزیپروری وابسته به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شد. جیره غذایی با پروتئین خام 5/46 درصد، انرژی خام 4/5 کالری بر گرم در 4 سطح جایگزینی جیره (1) صفر، جیره (2) 270، جیره (3) 450 و جیره (4) 660 گرم بر کیلوگرم ساخته شد و ماهی ها به مدت 60 روز مورد تغذیه قرار گرفتند. در پایان دوره آزمایش تفاوت معنی داری در شاخصهای رشد مشاهده گردید (05/ 0>P). وزن بدست آمده، نرخ رشد ویژه، ضریب تبدیل غذایی و شاخص کارآیی پروتئین بطور معنی داری در ماهیان تغذیه شده با جیره غذایی (1) بالاتر بود (05/ 0>P).. درصد رطوبت و چربی لاشه فیل ماهیان در تیمارهای آزمایش بطور معنی داری اختلاف داشتند (05/ 0>P). اگرچه بین پروتئین و خاکستر تفاوت معنی داری مشاهده نشد. درصد هماتوکریت بطور معنی داری در تیمارهای آزمایشی 1 و 2 بیشتر از تیمارهای 3 و 4 بود و میزان گلوکز پلاسما در بین تیمارهای آزمایشی 1 و 4 اختلاف معنی داری داشت (05/ 0>P). میزان کلسترول پلاسما با کاهش آرد ماهی کاهش یافت و در تیمار آزمایشی 1 بطور معنی داری بیشتر از تیمارهای 3 و 4 بود (05/ 0>P). نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مخلوط آرد سویا و گلوتن ذرت جایگزین مناسبی برای آرد ماهی نیست و موجب کاهش رشد در این ماهی می شود. اما شاخصهای رشد در بین جیره های غذایی (2) و (3) تفاوت معنی داری نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p884080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!