مطالعه اثر زانو بند نئو پرنی و بانداژ کشی بر روی درد و حس وضعیت مفصلی در بیماران مبتلا به استئو ارتریت زانو

پیام:
چکیده:
مقدمه

هدف از این پژوهش تعیین تاثیرزانوبند نئوپرنی بر روی حس وضعیت مفصلی ودرد بیماران استئوارتریت یک طرفه زانو و مقایسه میزان تاثیر آنها بود. در یک مطالعه شبه تجربی 30 نفر(11مرد،19 زن) از افراد مبتلا به استئوارتریت یکطرفه زانو با سنین 33-75 سال مورد تست قرار گرفتند. درد بیماران بر اساس VAS قبل از تست می بایست cm2 از cm10 باشد. مواد و روش تحقیق: پای بیماران در حالت نشسته به طور فعال در زاویه بین 30 -60 درجه قرارگرفت(زاویه هدف) و بعد از 5 ثانیه مکث با چشمان بسته و دست به سینه این زاویه را چهار مرتبه بازسازی کردند. بازسازی اول جهت آشنایی بیمار بود. تفاضل میانگین سه دفعه بعد با زاویه هدف جهت مقایسه استفاده شد. برای تعیین میزان درد بیماران از معیار سنجش بصری (VAS) استفاده شد. (بدون درد=cm0 و درد شدید=cm10). یکی از مداخله ها بطور تصادفی بر روی پای بیماران بسته شد و مراحل فوق قبل وبعد از 20 دقیقه تکرار گردید. یک هفته بعد مداخله بعدی انجام شد.

یافته ها

با استفاده از آزمون t زوج شده، علامتهای رتبه دار ویلککسون و ضریب هم پیرسون داده ها مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و نشان داد که میانگین خطای زاویه ای قبل وبعد از بستن زانو بند نئو پرنی تفاوت معنی داری دارد(037/0p=) وزانو بند حس وضعیت مفصلی را افزایش داده است ولی بانداژ اثری روی حس وضعیت مفصلی نداشته(631/0=p). در مورد درد بیماران، هم بانداژ و هم زانوبند درد را به طور معنی دار کاهش دادند (000/0=p): این اثر در مورد زانو بند بیشتر بوده (001/0= p)

بحث و نتیجه گیری

در این مطالعه میزان اثر زانو بند نئوپرنی بر حس وضعیت ودرد بیماران مبتلا بیشتر از بانداژ کشی بوده است. جهت تعیین تاثیر بانداژ پیشنهاد می شود که انواع دیگر بانداژ مورد بررسی قرار گیرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p889889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!