مقایسه ویژگی های شخصیتی، راهبردهای مقابله ای و سبک های اسنادی بین بیماران وابسته به مواد افیونی و افراد سالم

پیام:
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگی های شخصیتی، راهبردهای مقابله ای و سبک های اسنادی بین بیماران وابسته به مواد افیونی و افراد سالم انجام گرفت.
روش بررسی
در این پژوهش مقطعی و مقایسه ای ویژگی های شخصیتی، راهبردهای مقابله ای و سبک های اسنادی 78 بیمار وابسته به مواد افیونی و 80 فرد سالم که با نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، با استفاده از سه مقیاس ویژگی های شخصیتی تجدیدنظرشده آیزنک-فرم کوتاه(EPI)، مقیاس سبک های مقابله(CRI) و پرسشنامه سبک های اسنادی(ASQ) مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمونهای آماری تی مستقل و رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها
بین دو گروه سالم و بیمار در تمامی زیر مقیاس های راهبردهای مقابله ای و ویژگی شخصیتی(به جز دروغگویی) و سبک های اسنادی برای رویداهای منفی تفاوت معنادار وجود داشت(001/0P<) و نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که همه متغیرهای فوق قادرند به نحو معناداری تفکیک افراد به گروه های بیمار و سالم را پیش بینی کنند(001/0P<).
نتیجه گیری
بیماران وابسته به مواد افیونی در هنگام بروز مشکل از راهبردهای حل مسئله، جلب حمایت اجتماعی و ارزیابی شناختی کمتر و از راهبردهای مقابله ای مهار جسمانی و مهار هیجانی بیشتر از افراد سالم استفاده می کنند. همچنین بیماران وابسته به مواد به لحاظ روان نژندی گرایی، روان پریشی گرایی و درونگرایی بالاتر بوده و نسبت به رویدادهای منفی سبک های اسنادی بدبینانه تری داشتند. از سوی دیگر آشکار شد که برخی از ابعاد ویژگی های شخصیتی، راهبردهای مقابله ای و سبک های اسنادی به نحو قابل توجهی قادرند افراد سالم را از بیماران وابسته به مواد افیونی متمایز سازند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p905757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!