بررسی میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی نسبت به خطاهای رایج در آزمایشگاه قارچ شناسی پزشکی (یزد، 1386)

چکیده:
ا
هدف
درس کارورزی در عرصه دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی جهت آموزش مهارتهای عملی برای کار در آزمایشگاه قارچ شناسی طراحی شده است، لازم است جهت آموزش صحیح و آگاهی از روش های جلوگیری از خطاهای احتمالی در این آزمایشگاه دقتهای لازم اعمال و آموزش داده شود. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی میزان آگاهی وعملکرد دانشجویان نسبت به خطا های رایج در این آزمایشگاه در پایان دوره کارآموزی آنها بوده است.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی میزان آگاهی وعملکرد تعداد 75نفر از دانشجویان علوم آزمایشگاهی در دوره کارآموزی نسبت به علل و عواملی که منجر به بروز خطا در آزمایش مستقیم و کشت نمونه های مختلف در آزمایشگاه قارچ شناسی می شود مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
در مجموع میزان آگاهی دانشجویان مورد مطالعه در خصوص عواملی که باعث خطای تشخیص در آزمایشگاه قارچ شناسی می شود بالاتر میزان عملکرد آنها میباشد. بطور میانگین آگاهی 7/64% از افراد مورد مطالعه نسبت به عواملی که باعث اخذ نتیجه منفی و مثبت کاذب در لام مستقیم می شود خوب بود در حالیکه عملکرد آنها در این رابطه برابر 3/39% بود. در خصوص تفسیر نتایج کشت 35/65 از عوامل دخیل در اشتباه شدن نتیجه کشت دارای آگاهی خوب بودند در حالیکه تنها 46% دراین زمینه دارای عملکرد خوب بودند. بین میزان آگاهی دانشجویان و جنس آنها رابطه معنی داری مشاهده نشد (073/0 p=).
نتیجه گیری
با توجه به شیوع روزافزون بیماری های قارچی فرصت طلب در سالهای اخیر، تشخیص صحیح و بموقع این بیماری ها جهت انتخاب درمان مناسب ضروری است. لازم است دقت بیشتری در فرآیند آموزش کارآموزی دانشجویان رشته علو م آزمایشگاهی بویژه در آزمایشگاه قارچ شناسی پزشکی بعمل آید تا در حد امکان مهارتهای تشخیصی آنها افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p906201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!