نحوه ارزشیابی دانشجویان توسط اعضاء هیات علمی و کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال87-86

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
ارزشیابی دانشجو یکی از مهمترین ارکان برنامه ریزی آموزشی قلمداد می گردد. یک ارزشیابی موثر نه تنها در تمایز دانشجویان نقش بسزایی دارد، بلکه به مدرس نیز در ارزیابی فعالیتهای خود کمک می کند و بر اساس آن می توان راهکار مناسبی را در جهت حل مشکلات برنامه آموزشی ارائه نمود.به همین منظور نحوه ارزشیابی دانشجویان توسط اعضای هیات علمی و کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در سال تحصیلی 87-86 مورد مطالعه قرار گرفت.
روش بررسی
این بررسی یک پژوهش توصیفی است و جامعه مورد مطالعه آن را کلیه اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در سال تحصیلی87-86 تشکیل داده اند که بصورت سر شماری وارد مطالعه شده و در نهایت 122 نفر مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خود ساخته ای بود که جهت تعیین روائی آن از نظرات کارشناسان استفاده شد و و پایائی آن نیز با استفاده از آزمون مجدد (79/0 r=) مورد تائید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss و آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آماراستنباطی(ضریب همبستگی پیرسون) انجام شده و میزان 05/0>P از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
4/69 درصد از واحد های مورد پژوهش ازارزشیابی تکوینی و پایانی، 2/16 درصد فقط ازارزشیابی پایانی و 4/14 درصداز ارزشیابی آغازین، تشخیصی، تکوینی و پایانی جهت ارزشیابی دانشجویان استفاده می کردند. بیشترین آزمونهای مورد استفاده آزمون تشریحی و چند گزینه ای بود. 3/88 درصد واحد های مورد پژوهش، مهمترین ملاک ارزشیابی خود را آزمون پایان ترم می دانستند. تنها2/44 درصد در ارائه دروس خود همیشه از طرح درس استفاده می کردند و2/38 درصد آزمون میان نرم برگزار می کردند. بین میانگین واحد های تدریس شده و برگزاری امتحان میان ترم، رابطه معنی داری وجود داشت و افرادی که واحد بیشتری تدریس کرده بودند، بیشتر هم آزمون میان ترم برگزار کرده بودند (05/0>P).
نتیجه گیری
بیشترین روش تدریس مورد استفاده توسط اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی دانشگاه، روش سخنرانی به همراه پرسش و پاسخ بود. کمتر از 50 درصد از طرح درس و آزمون میان ترم استفاده می کردند و مهمترین ملاکهای ارزشیابی به ترتیب آزمون پایان ترم، حضور فعال و مشارکت دانشجو در کلاس درس و حضور و غیاب بود. ارزشیابی تکوینی و پایانی بیشترین روش ارزیابی مورد استفاده اساتید بود. طراحی سئوالات امتحانی بصورت چهار گزینه ای و معمولا قبل از امتحان صورت می گرفته است. استفاده از طرح درس، برگزاری آزمون میان ترم و انتخاب سئوالات امتحانی در زمان تدوین طرح درس، پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p906207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!