اثر چربی گیاهی جیره غذایی بر ساختار سکوم های گوارشی بچه ماهیان آزاد خزر (Salmo trutta caspius)

پیام:
چکیده:
استفاده از چربی ها بعنوان غذای مکمل در جهت افزایش رشد و مقاومت در برابر تنش ها در آزاد ماهیان موید اثرات مثبت آنهاست. در این بررسی تاثیر دو سطح مختلف روغن های گیاهی بر ساختار سکوم های گوارشی بچه ماهیان آزاد دریای خزر (Salmo trutta caspius) در مقایسه با غذای تجاری مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور 270 بچه ماهی پس از رقم بندی با میانگین وزنی 10 گرم انتخاب و 90 عدد برای هر تیمار و 30 عدد برای هر تکرار به حوضچه هایی حاوی مخلوطی از آب چشمه و رودخانه منتقل شدند. پرورش به مدت 8 هفته در مرکز کلاردشت انجام گرفت و نمونه ها روزانه دو وعده در حد اشباع توسط دو جیره آزمایشگاهی با دو سطح چربی گیاهی 10 و 20 درصد (مخلوط روغن های کلزا و سویا بترتیب 85 و 15 درصد) و غذای تجاری غذادهی شدند. پس از پایان این دوره سکوم های گوارشی 6 ماهی در هر تکرار جدا شده و بلافاصله در محلول بوئن به مدت 24 ساعت تثبیت گردیدند. در ادامه مراحل قالب گیری در پارافین و برش برای مطالعات بافت شناسی انجام شد. بررسی برش های عرضی سکوم های گوارشی با میکروسکوپ نیکون و نرم افزار Image tool نشان داد که سطح بالای روغن گیاهی جیره (20 درصد) نسبت به سطح پایین (10 درصد) بطور معنی داری باعث افزایش سطح و تعداد انتروسیت ها در واحد سطح گردیده است، ولی این افزایش سطح و تعداد انتروسیت ها نسبت به جیره تجاری معنی دار نبود. فضای باز لومن سکوم ها نیز بین تیمارها اختلاف معنی داری نداشت، زیرا قطر آنها در نمونه های تغذیه شده با غلظت 20 درصد چربی نسبت به نمونه های تغذیه شده با غلظت 10 درصد چربی افزایش نشان داد. نتیجه اینکه استفاده از جیره های حاوی سطوح بالای چربی گیاهی می تواند از طریق افزایش سطح و تعداد انتروسیت های سکوم های گوارشی، جذب مواد مغذی را افزایش داده و در افزایش راندمان پرورش و توان تنظیم اسمزی موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p910871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!